Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №17/2008

Form 7. Vocabulary Exercises

Учебник английского языка для VII класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей (Л.В. Хрусталева, В.Н. Богородицкая)

continued from No. 15

VOCABULARY EXERCISES ON EX. 18-19 P. 42, EX. 37 P. 48

Ex. 1. Fill in the table.

1. восхищаться чьим-либо талантом

 

2. великолепный актер

 

3. захватывающее приключение

 

4. скучная книга

 

5. надоедать кому-то, наскучить кому-то

 

6. кому-то что-то наскучило, надоело

 

7. трата времени

 

8. тратить время

 

9. звучать громко

 

10. странные звуки

 

11. иметь талант к музыке

 

12. талантливый живописец

 

13. помнить, иметь в виду

 

14. ты не возражаешь, если я открою окно

 

15. ничего, не беспокойтесь

 

16. остерегаться чего-то

 

17. чувство юмора

 

18. юмористический рассказ

 

Ex. 2. Complete the table.

noun

verb

adjective

admiration

 

__________

splendour

__________

 

 

 

thrilling

boredom, a bore

 

 

 

to waste

__________

 

to sound

__________

talent

__________

 

 

to mind

__________

humour

__________

 

Ex. 3 Use the proper forms of the words given in brackets.

1. Light travels faster than (sound) ___________.

2. Mr. Thorne failed to see the (humorous) _______________ of the situation.

3. Lucy gave a (humour) _______________ account of her travels in South America.

4. The film was (bore)_____ and we were (bore)_____.

5. Everybody was impressed with the gothic (splendid) ____________ of the cathedral.

6. There are some (splend our) ___________ villas near Rome.

7. The orchestra started to perform a new composition of the young (talent) ___________ composer. The magic of the music (thrill)_________ the audience.

8. Leaving the heating on all the time (waste) _________ electricity.

9. Daniel looked at her in (admire) ________. He couldn’t help (admire) _______ her (talent) _______.

10. Lewis (admire) ___________ for his work on medieval literature by everybody.

Ex. 4. Paraphrase the underlined parts of the sentences using the active words.

1. The novel was so uninteresting that she managed to read only half of it.

2. My friend watches only films that tell exciting stories about murder or crime.

3. I have a very high opinion of the way she brings up her children.

4. He is a person who talks too much of himself and annoys everybody.

5. Nina has a natural ability for acting.

6. “I am afraid I’ve broken the chair.” “It’s not important, I can easily get it fixed.”

7. I don’t care whether we see the film or not.

8. The scenery was beautiful and impressive.

9. Kate doesn’t use her money sensibly.

10. The lecture was so uninteresting and monotonous that everybody was tired and impatient.

Ex. 5. Translate into English.

1. Все восхищаются талантом молодого композитора.

2. Джулиа Фрост – талантливая молодая актриса. Её друзья говорят, что у неё талант к актерскому мастерству (acting) с детства.

3. Музыка звучала так чудесно, что заворожила всех слушателей.

4. Ты не против, если я выключу свет? Сейчас светло, и это только трата электричества.

5. “Прости, но я не смогла найти этот документ.” “Ничего, не беспокойся.”

6. Чтение скучных книг – это напрасная трата времени.

7. Ему наскучила его однообразная жизнь, он мечтал о захватывающих приключениях.

8. Великолепие средневекового замка вызвало восхищение у всех туристов.

9. У этого писателя прекрасное чувство юмора, его юмористические рассказы очень популярны среди читателей.

10. Когда Дэн вышел из дома, лил сильный дождь, но он не обращал внимания на дождь и ветер.

LEXICAL TEST ON EX. 18-19 P. 42, EX. 37 P. 48

VARIANT I

I. Give English equivalents of the following Russian word combinations.

1. восхищаться великолепной коллекцией

 

2. захватывающая история

 

3. надоедать кому-то

 

4. трата времени

 

5. звучать громко

 

6. странные звуки

 

7. иметь талант к музыке

 

8. ты не возражаешь, если я открою окно?

 

9. чувство юмора

 

II. Use the proper forms of the words given in brackets.

1. He soon left his job as he hated the (bore) ________ of working in a factory.

2. Her (talent)________ for acting aroused everybody’s (admire) _________.

3. That musical was greatly (admire) __________ by the public.

4. It’s vital to have a sense of (humour) _________ in this job.

5. The restoration returned (splendid) ___________ to this historical building.

III. Translate into English.

1. Он талантливый композитор. Все восхищаются его великолепными произведениями.

2. “Извини, что я опоздал.” “Ничего, не беспокойся.”

3. Его слова звучали странно, не так ли?

4. Ему наскучило его старое хобби. Оно казалось ему пустой тратой времени.

5. Он зануда, и у него совсем нет чувства юмора.

VARIANT II

I. Give English equivalents of the following Russian word combinations.

1. восхищаться чьим-то талантом

 

2. захватывающее приключение

 

3. кому-то что-то наскучило

 

4. тратить время

 

5. звучать красиво

 

6. звуки музыки

 

7. талантливый живописец

 

8. ничего, не беспокойтесь

 

9. юмористический рассказ

 

II. Use the proper forms of the words given in brackets.

1. Tippet later developed a deep (admire) ____________ for Wagner.

2. You acted so badly tonight. My friends were (bore) __________. I was (bore) __________.

3. We couldn’t help (admire) _____________ the (splendid) ___________ of the old abbey.

4. Not all people understand English (humour) ________________.

5. “What kind of a book is it?” “I think, it’s a (thrill) _____________.”

III. Translate into English.

1. Он великолепный актёр. Все восхищаются его талантом.

2. Мы ждём его уже час. Это пустая трата времени ждать его дольше.

3. Жизнь путешественника была полна захватывающих приключений.

4. Музыка звучала чудесно. Великолепие музыки заворожило всех слушателей.

5. Мне все равно, пойдем ли мы на оперу или на балет.

PREPOSITIONS AND PHRASAL VERBS

Ex. 1. Fill in the blanks with prepositions.

1. I am not very good _________ Maths.

2. Mice are afraid __________ cats.

3. My teacher was very pleased _________ my progress in English.

4. Why are you so angry __________ me?

5. Is your brother interested ______ computer science?

6. What does your decision depend ________?

7. Peter’s friends congratulated him ________ receiving the first prize in the Language contest.

8. The teacher explained a new grammar rule _______ the pupils.

9. We were impressed _________ the castle’s splendour.

10. Nobody was surprised _______ her winning the award.

11. When we arrived _______ the railway station, the train had already left.

12. When we arrived ______ London, it was raining heavily.

13. Geographically the UK is divided ______ two parts.

14. The region continues to suffer __________ serious pollution.

15. What music are you listening _________?

16. The sides have agreed to participate _________ the peace talks.

17. I have always been dreaming _____ visiting London.

18. Just nod your head, if you agree _________ me.

Ex. 2. Fill in the blanks with the prepositions from the box.

1. High __________ the city _________ a tall column stood the statue of the Happy Prince.

2. When Arthur and his knights met together, they sat __________ a round table.

3. ________ the time of Arthur, the land ___________ Glastonbury was a lake.

4. __________ the ruins of Glastonbury you can also see the legendary grave of King Arthur and his wife.

5. Henry VIII started a real war _____________ the Catholic Church in England.

6. Glastonbury is only 30 kilometres _______ Cadbury.

7. Digging deeper _________ the hill, the archaeologists found that Cadbury had been a hill-fort.

8. A woman’s figure appeared __________ the surface of the water.

9. The river runs _________ a valley between two mountains.

10. Merlin appeared __________ Uther.

11. Guinevere rode ________ Camelot with Arthur’s knights riding in front and _______ her.

12. They stopped, left the road, and climbed a hill to go ___________ the fire.

among, at (2), into, through, below, around (2), beside, behind, towards, above, on, against, from

VOCABULARY EXERCISES ON EX. 6-8 P. 82, EX. 41 P. 172

Ex. 1. Fill in the table.

1. обычай у кого-то

 

2. вся нация

 

3. национальный флаг

 

4. международные события

 

5. Соединенное Королевство

 

6. Организация Объединенных Наций

 

7. в единстве сила

 

8. общественное событие

 

9. описывать события прошлого

 

10. отмечать юбилей

 

11. пятидесятый юбилей

 

12. празднования по случаю юбилея

 

13. гражданин Британии

 

14. житель Бостона

 

15. государственный праздник публичные (общедоступные) музеи

 

16. зависеть от

 

17. независимость

 

18. быть независимым от кого-то

 

19. человек независимых взглядов

 

20. состоять из

 

21. привыкать (к чему-то, делать что-то), привыкнуть к чему-то

 

22. устраивать, проводить (состязания, празднования)

 

23. вести разговор

 

Ex. 2. Complete the table.

noun

adjective

verb

nation

 

__________

unity

 

 

 

 

to depend

 

practical

 

tradition

 

__________

 

historic, historical

__________

 

geographic, geographical

__________

music

 

__________

 

 

to converse

person

 

__________

 

used

 

Note 1: historic – important in history (a historic event, a historic battle); historical – connected with the study of things from the past, being part of history (a historical site, a historical novel)

Note 2: musical (before a noun) – connected with music or consisting of music (a musical instrument, a musical performance); Music (before a noun) a Music teacher, Music school.

Ex. 3 Use the proper forms of the words given in brackets.

1. My father watches news broadcasts every evening, he wants to be well informed of all (nation) ____________ and local news.

2. Listen! John (practice) __________ the violin. He knows that (practice) __________ makes perfect.

3. Business letters are not usually written in (conversation) ______________ style.

4. We must (unity) __________ to fight against racism.

5. At the international conference a lot was said about the necessity of working for a (unity) ________ Europe.

6. At the (geography) _______ lesson our teacher told us about (geography)_______ areas that region can be divided into.

7. May I ask you a (person)____________ question?

8. The British are lovers of (tradition)_____________.

9. We share the same (music)___________ tastes. We prefer (tradition)_____________ music.

10. We asked our (history)__________ teacher if King Arthur was a real (history)__________ figure.

11. The Declaration of (independence)________ was adopted on the Fourth of July 1776. This (history)_________ document declared the 13 American colonies politically (independence)_________ from Britain.

Ex. 4. Translate into English using the words from ex. 6-8 p. 82, ex. 41 p. 172.

1. Роберт – человек независимых взглядов. Он привык говорить то, что думает (to speak one’s mind).

2. В этой стране много своеобразных (peculiar) традиций и обычаев, вам будет трудно привыкнуть к ним.

3. Соединенное Королевство состоит из 4 стран. Национальный флаг Соединенного Королевства – Юнион Джэк.

4. Организация Объединенных Наций, международная организация 132 независимых государств, была образована в 1945 году.

5. В течение семи столетий Ирландия боролась за свою независимость, пока (until) в 1949 году не была образована Независимая Ирландская Республика.

6. Во время Великой Отечественной войны (the Great Patriotic War) весь народ (нация) объединился, чтобы отстоять (to defend) независимость нашей родины.

7. В 2005 году наша страна отмечала 60-летие победы над фашисткой Германией (Fascist Germany).

8. Я не знаю, когда будет проводиться дискуссия по этой проблеме. Это зависит от организационного комитета (the organizing committee).

9. В дни государственных праздников граждане Британии не работают.

LEXICAL TEST ON EX. 6-8 P. 82, EX. 41 P. 172

VARIANT I

I. Give English equivalents of the following word combinations.

1. обычай у кого-то

 

2. национальный флаг

 

3. Организация Объединенных Наций

 

4. общественное событие

 

5. отмечать юбилей

 

6. гражданин Британии

 

7. государственный праздник

 

8. зависеть от

 

9. человек независимых взглядов

 

10. состоять из

 

11. привыкать к чему-либо

 

12. вести разговор

 

II. Use the proper forms of the words given in brackets.

1. All countries must (unity)___________ their effort to clean up the environment.

2. How much (practice)___________ experience do you have of working with computers?

3. Do you know the rules of using articles with (geography)_____________ names?

4. Susan has such a lovely (music)____________voice.

5. At the (history)______________lesson Fred made a very interesting report about Robin Hood. According to Fred, Robin Hood was a real (history)_____________ figure.

6. India became an (independence)__________ country in 1947.

III. Translate into English.

1. Я привыкла рано вставать и делать зарядку.

2. Климат в этом регионе очень мягкий, вам будет легко привыкнуть к нему.

3. 13 американских колоний долго боролись за свою независимость, пока в 1776 году они не стали независимыми от Великобритании.

4. В 1997 году наша школа отмечала свое шестидесятилетие.

5. Образование Организации Объединенных Наций стало важным историческим событием.

VARIANT II

I. Give English equivalents of the following word combinations.

1. вся нация

 

2. международные события

 

3. Соединенное королевство

 

4. в единстве сила

 

5. описывать события прошлого

 

6. пятидесятый юбилей

 

7. житель Бостона

 

8. независимость

 

9. быть независимым от кого-то

 

10. привыкать делать что-то

 

11. устраивать (проводить) празднования

 

12. публичные (общедоступные) музеи

 

II. Use the proper forms of the words given in brackets.

1. Harriet Beecher Stowe wrote the novel Uncle Tom’s Cabin in 1851. This (history)_______________ novel stirred public opinion in the USA against slavery.

2. Is this novel based on real (history)_____________ events?

3. The author (use)_________________ (tradition)___________________ motives in his novel but it is not an imitation, it is an original work of fiction.

4. I attend (music)_________________ school, I have (practice)__________________ playing the violin every day.

5. Lady Brandon wasn’t (use)__________ to people disagreeing with her.

6. What does your progress at school (dependence)________________ on?

III. Translate into English.

1. В прошлом году Организация Объединенных Наций отмечала свое шестидесятилетие.

2. Юрий Гагарин совершил свой исторический полет в космос (space flight) в 1961 году.

3. Я привык обсуждать все важные проблемы с родителями.

4. – Где будут проводиться состязания? – Это зависит от погоды.

5. Во время войны 1812 года весь народ объединился, чтобы защитить независимость России.

VOCABULARY EXERCISES ON EX. 15-47 P. 86

Ex. 1. Give English equivalents of the following word combinations.

1. национальный герой

 

2. героическая битва

 

3. совершить героический поступок

 

4. в честь кого-то (2 варианта)

 

5. славная победа

 

6. заслужить вечную славу

 

7. завоевать страну

 

8. побороть (преодолеть) свои страхи

 

9. борьба народа за независимость

 

10. бороться за свободу

 

11. войти в историю

 

12. развить идею

 

13. быть в беде, попасть в беду

 

14. не буди лихо, пока оно спит тихо

 

15. вести (руководить) (3 формы)

 

16. привести к чему-то

 

17. лидер (руководитель)

 

18. защищать границы от возможного нападения

 

19. защищать свои права

 

20. историческое место

 

21. на месте чего-то

 

Ex. 2 Complete the table.

noun

verb

trouble

 

 

to lead

defence

 

 

to develop

honour

 

 

to glorify

conquest, conqueror

 

 

to struggle

Ex. 3. Fill in the gaps with the words from the box. Use the verbs in the proper tense and voice forms.

1. What themes _________ by the author in this novel?

2. George Washington ______________ the Americans in the War of Independence.

3. Although William was crowned king on Christmas Day 1066, his __________________ had only just begun and the fighting lasted for another five years.

4. A ___________ is a man noted for feats of courage or nobility.

5. Children must know the traffic rules and be very careful in the street or they may __________________.

6. Martin Luther King ________________ for civil rights in the USA all his life until his tragic death in 1968.

7. Sir Christopher Wren built St. Paul’s Cathedral on the ___________________ of the church that had been burnt in the Great Fire of London.

8. Five times Robert Peary tried to ______________ the top of the planet.

9. Violent battles in the countryside divided the duty of the King’s men between searching for the Holy Grail and __________________ the King’s rule.

10. I am sure this event will ______________ in history.

to struggle, conquest, to lead, to defend, hero, to go down, to develop, site, get into trouble, to conquer

Ex. 4. Use the proper forms of the words given in brackets.

1. What company is the (lead)__________ in the field of information technology?

2. In his tales, Oscar Wilde (glorify)____________ beauty, especially the beauty of devoted love and friendship.

3. Admiral Nelson won a (glorify)______________ victory in the battle of Trafalgar.

4. The (conquer)_____________ of space began when the first sputniks were launched.

5. The (develop)___________ of science and information technology is one of the priorities of the government.

6. (Hero)___________ deeds are admired by people.

7. We felt deeply (honour)_____________ to be invited to the Embassy party.

8. You look very distressed. What is (trouble)______________ you?

9. At the history lesson we were told about the (defend)___________ of Moscow during the Great Patriotic War.

10. The king’s rule (defend)_____________ by the knights of the Round Table.

to be continued

Compiled by Yuliya Levitskaya ,
School No. 1262, Moscow