Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №8/2010

You Can't Do Without Them

Сборник упражнений для развития устной речи

continued from No. 7

LESSON 11

Let’s revise Modal Verbs.

1. Можно я заплачу Вам на следующей неделе?

2. Она умела играть на пианино, когда ей было 6 лет?

3. Можно я Вас прерву на минуточку?

4. Сможет ли Сэм добраться до аэропорта во время?

5. Можно ли мне воспользоваться Вашим телефоном?

6. Вам разрешили остаться в лагере на прошлой неделе?

7. Вам помочь с багажом?

8. Почему я обязательно должна сбросить вес?

9. Вам вчера пришлось рано идти на работу?

10. Вы не думаете, что Ваши волосы нужно подстричь?

11. Нам нельзя там оставаться долго, да?

12. Может ли Миссис Стоун быть в офисе?

13. Мэри не нужно рассказывать Кате обо всем этом, не так ли?

14. Мэри не нужно было бы рассказывать Кате обо всем этом, не так ли?

15. Детей сюда пускают?

16. Мне обязательно это учить наизусть?

17. Джон, должно быть, сейчас работает, не так ли?

18. Почему Сью приходится оставаться дома с бабушкой?

19. Мне нужно приглашать и Джона на мой праздник?

20. Они договорились в тот день идти в кино?

21. Договорились, что Марк придёт в 5 к тебе?

22. Возможно ли, что бы Бэтти написала то письмо?

23. Неужели Джейн потратила все деньги?

24. Они не могли видеть Джека на вечеринке вчера, так ведь?

25. Интересно, изучил ли Фитс этот материал как следует?

26. Ты считаешь, что им необязательно было делать это?

27. Мне следует заказать комнату в гостинице?

28. Мы должны уважать пожилых людей, не так ли?

29. Ему надо было быть тогда более терпимым, не так ли?

30. Твой доктор сказал, что ты должна посидеть на диете?

Check yourselves.

1. Can I pay you next week?

2. She could play the piano when she was six, couldn’t she?

3. Can/Could I interrupt you for a second?

4. Will Sam be able to get to the airport in time?

5. May I use your phone?

6. Were you allowed to stay at the camp last week?

7. Shall I help you with your luggage?

8. Why must I lose some weight?

9. Did you have to go to work early yesterday?

10. Don’t you think that your hair needs cutting/to be cut?

11. We can’t stay there long, can we?

12. Might Mrs. Stone be in the office?

13. Mary shouldn’t tell Kate all this, should she?

14. Mary shouldn’t have told Kate all that, should she?

15. Are the children allowed in?

16. Must I learn all this by heart?

17. John must be working now, mustn’t he?

18. Why does Sue have to stay at home with her Granny?

19. Do I have to invite John to my party too?

20. Were they to go to the cinema that afternoon?

21. Is Mark to come to your place at 5 pm?

22. May Betty have written that letter?

23. Can Jane have spent all the money?

24. They can’t have seen Mary at the party yesterday, can they?

25. I wonder if Fits has studied the material thoroughly.

26. Do you think they needn’t have done it?

27. Should I book a hotel room?

28. We ought to respect the elderly, oughtn’t we?

29. He ought to have been more tolerant, oughtn’t he?

30. Did your doctor say you had to go on a diet?

Answer the questions and make up a story about joining the army.

1. Joining the army is one of the most difficult decisions today, isn’t it?

2. What is the reason for that?

3. Do we often hear about tragic events in this or that unit?

4. Why do many young soldiers come back home crippled, wounded and disappointed with life?

5. Do you agree that military service has never been an easy thing?

6. Has it always been the most noble, respected and challenging thing to do?

7. Why do we respect such men as Suvorov, Kutuzov and many others?

8. How do people become historical figures?

9. Many young people think that the word “duty” is not an empty concept, don’t they?

10. Who can defend our Motherland, our towns, our homes?

11. Is Victory Day a real holiday for you?

12. What do you feel seeing war veterans?

13. Are you interested in history?

14. Do you know much about World War Two?

15. Have you ever been to the War Glory Museum?

16. Are you proud of your history?

17. How do people all over the world honour the memory of their war heroes?

18. Why do people go to the Tomb of the Unknown Soldier?

19. Why do we burn the Eternal Flame?

20. Do you like to see films about war?

21. What does it mean for you to be a worthy man?

22. Was your grandfather in the War?

23. Did any of your relatives die in the War?

24. What does the Cold War mean?

25. Peace is fragile today, isn’t it?

Answer the questions and make up a story about leadership.

1. What is leadership?

2. Does it mean to be first everywhere?

3. Does it mean to have the ability to encourage others to do many things?

4. Does it mean to be responsible for everything on one’s own initiative?

5. What drives some people to the peak of their fame?

6. Are such people widely respected and highly regarded?

7. Will you give some examples of bright, extraordinary people in business, sport, and art?

8. Do we often refer to politicians when speaking about leadership?

9. Can these people be described as strong willed, confident, well informed, and well-educated?

10. Did Dale Carnegie write his books for leaders?

11. Do these books give advice about how to attain success?

12. Is leadership an innate characteristic?

13. I wonder if one can be a good teacher if he/she isn’t a leader by nature.

14. What can a good teacher encourage his/her pupils to do?

15. Is leadership a very important quality today?

16. Must a leader be a tolerant, confident, flexible person?

17. Do you like to deal with considerate, balanced, decisive and tactful people?

18. Any executive is a leader, aren’t they?

19. Is it very important that an executive can create an environment of mutual respect and support among his/her subordinates?

20. What is your attitude toward bad-tempered, haughty, authoritarian people?

21. Do you agree that a leader’s traits are formed in childhood?

22. Do we need leaders?

23. Who can take the initiative in a crisis?

24. Who can ensure progress of the country?

25. Do you have leadership traits?

Translate these questions and check yourselves.

1. Могли бы вы назвать по буквам ваше имя?

2. Какой номер моей комнаты?

3. Есть ли кафе на этом этаже?

4. В котором часу завтрак? Могу я позавтракать у себя в номере?

5. Мне заполнять этот бланк?

6. Мы соседи?

7. Вы собираетесь куда-нибудь вечером?

8. Кто там?

9. Что вы там делаете?

10. Вы боитесь, что это ошибка, не так ли?

11. Это ваша вина, а не моя, не так ли?

12. Чья вина это, моя или ваша?

13. Что-нибудь не так в вашей комнате?

14. Какого цвета стены в их комнате?

15. Темно на улице?

16. В чём дело?

17. Что сделал ваш сосед?

18. По какому поводу вы об этом вспомнили?

19. Что вы можете сказать по этому поводу?

20. Вы Эндрю Кессиди, социолог из Нью-Йорка?

21. Всё прекрасно, не так ли?

22. На каких языках вы говорите?

23. Господин Брандон – хорошо известный писатель, не так ли?

24. Группа ждёт меня?

25. Кто та очаровательная женщина?

26. Она физик или инженер по электронике?

27. Мы встречались до этого?

28. Кто Вы по профессии?

29. Вы живете в доме 25 по Черри Лэйн?

1. Could you spell your name, please?

2. What’s my room number?

3. Is there a coffee-shop on this floor?

4. What time is breakfast? Can I have breakfast in my room?

5. Shall I fill in the blank?

6. Are we neighbours?

7. Are you going out tonight?

8. Who is there?

9. What are you doing there?

10. You are afraid it’s a mistake, aren’t you?

11. It’s your fault not mine, isn’t it?

12. Whose fault is it, mine or yours?

13. Is anyrything wrong with your room?

14. What colour are the walls in their room?

15. Is it dark outside?

16. What’s the matter?

17. What has your neighbour done?

18. What made you think of it?

19. What can you say on this occasion?

20. Are you Andrew Cassidy, the sociologist from New York?

21. Everything is wonderful, isn’t it?

22. What languages can you speak?

23. Mr. Brandon is a well-known writer, isn’t he?

24. Is the group waiting for me?

25. Who is that charming woman?

26. Is she a physicist or an electronic engineer?

27. Have we met before?

28. What is your profession?

29. Do you live at 25, Cherry Lane?

LESSON 12

Let’s revise Participles.

1. Почему он считает урок истории таким скучным?

2. Вам было скучно от этого фильма?

3. Тед – интересный человек, не так ли?

4. Джейн интересуется итальянской живописью?

5. Это приключение было волнующим?

6. Почему Елена выглядела такой взволнованной?

7. Полиция была озадачена этими уликами, не так ли?

8. Улики были действительно сбивающие с толку, не так ли?

9. Чем он был встревожен?

10. Вы слышали звук бьющегося стекла?

11. Кто из вас порезал палец этим разбитым стеклом?

12. У Поля раздражающая привычка перебивать других, не так ли?

13. Ну разве не удивительно, как умна эта собака?

14. Откуда доносится эта успокаивающая музыка?

15. Ситуация неловкая, не так ли?

16. Боб был смущён, разговаривая с Джейн?

17. Кто был взволнован до трепета, услышав эту новость?

18. Выражение на лице этой дамы было довольным, не так ли?

19. Вы знаете, почему люди по соседству в ужасе?

20. Старый дом был полон пугающих звуков, не так ли?

21. Чем обеспокоено правительство?

22. Можете вы объяснить, почему пьесу считали слишком шокирующей, чтобы поставить на сцене в то время, когда она была написана?

23. Вы уверены, что у них положительный прогресс в переговорах?

24. Вы были очарованы, увидев, как умело старый мастер работал?

25. Как незаинтересованное лицо, кто, вы считаете, прав?

26. Когда детектив нашёл ещё одну ужасную деталь?

27. Число наркоманов среди молодых людей растёт с тревожащим ускорением, не так ли?

28. Взяв всё, что ему нужно, Джон вышел из комнаты, не так ли?

29. Интересно, очень ли важен тот вопрос, который сейчас обсуждают?

30. Так как он не знал правды, он ушёл спокойным, да?

Check yourselves.

1. Why does he find the history lesson so boring?

2. Were you bored by that film?

3. Ted is an interesting person, isn’t he?

4. Is Jane interested in Italian painting?

5. Was the adventure exciting?

6. Why did Helen look so excited?

7. The police were puzzled by the clues, weren’t they?

8. The clues were really puzzling, weren’t they?

9. What was he disturbed by?

10. Did you hear the sound of breaking glass?

11. Which of you cut a finger on the broken glass?

12. Paul has an annoying habit of interrupting others, doesn’t he?

13. Isn’t it surprising how clever the dog is?

14. Where is this relaxing music coming from?

15. The situation is embarrassing, isn’t it?

16. Was Bob embarrassed talking to Jane?

17. Who was thrilled to learn the news?

18. The lady had a pleased look on her face, didn’t she?

19. Do you know why all the people in the neighbourhood are horrified?

20. The old house was full of frightening sounds, wasn’t it?

21. What are the Government alarmed by?

22. Can you explain why the play was considered too shocking to be staged at the time it was written?

23. Are you sure they have made satisfactory progress in their talks?

24. Were you fascinated to see how skillfully the old craftsman worked?

25. As a disinterested observer, who do you think is right?

26. When did the detective find out another horrifying detail?

27. The number of drug addicts among young people is growing at an alarming rate, isn’t it?

28. Having taken what he wanted, John left the room, didn’t he?

29. I wonder if the question being discussed now is very important.

30. Not knowing the truth, he left calmly, didn’t he?

Answer the questions and make up a story about show business.

1. When did the words “show”, “showman”, “show business”, “producer”, and “sponsor” come to our vocabulary?

2. “Show” means something bright, spectacular, original and expensive, doesn’t it?

3. Does it connect with music?

4. People have always enjoyed good music, dancing and other forms of entertainment, haven’t they?

5. Do good films, performances, operas and ballets gather large audiences now?

6. Is it difficult to get a ticket to the Bolshoi Theatre?

7. Is it difficult to get a ticket for a Madonna concert?

8. What did so-called mass culture change in our art?

9. Who are “stars”?

10. Art and business don’t seem to be different sphreres any more, do they?

11. Who is the most famous showman in your opinion?

12. Is she/he a bright and talented musician, singer, or composer?

13. Is he/she an extravagant person?

14. Art is supposed to bring us beauty and harmony, isn’t it?

15. It’s supposed to make us think, isn’t it?

16. Do you agree that sometimes art is supplanted by the madness of idle staring?

17. How do you understand the word “entertainment industry”?

18. Did it start in the United States?

19. When did the entertainment industry begin?

20. Have you ever heard of dance marathons in the USA in the 1930s?

21. There are still some shows that shock, aren’t there?

22. Visual effect is very important in a show, isn’t it?

23. What about creativity?

24. Do you like musicals?

25. Would you like to participate in some show?

Answer the question and make up a story about how elderly people live.

1. Can you describe in short how elderly people live?

2. Is it a private matter or a public matter?

3. What should the elderly themselves take an active part in?

4. What are good and bad points about being old?

5. Do elderly people become a burden to their children?

6. Most of them have financial problems, don’t they?

7. Do they become incapable of living independently?

8. Do they suffer fear of death?

9. They lose friends and spouses, don’t they?

10. Do they become wiser, have more experience and the ability to help with advice?

11. Some of them don’t feel any disadvantage, do they?

12. Do they have much time to read, travel or go in for sports?

13. Many of them prefer working in their gardens, don’t they?

14. How do social workers help the elderly?

15. There are a lot of homes for elderly people in our country, aren’t there?

16. Do you know that there are a lot of war veterans among elderly people?

17. How does the government care for these people?

18. What benefits and privileges do your grandparents have?

19. Do they have any problems?

20. Would you like your Granny to live in a home for elderly people?

21. Why do people in the West put their parents into old people’s homes?

22. Does it mean they don’t care for them?

23. Do elderly people often choose such homes themselves?

24. When do elderly people move into their own children’s homes?

25. We can’t expect people to have similar opinions about one and the same matter, can we?

Translate the dialogue and check yourselves.

(a telephone conversation)

Фред: Ты, должно быть, очень взволнована, Ева. Токио – это чарующий город. Там так много интересного можно увидеть. Тебе не будет скучно.

Ева: Но я немного беспокоюсь, потому что очень мало говорю по-японски.

Фред: Тебе следует купить разговорник, и тогда ты не будешь так смущаться, если кто-то заговорит с тобой.

Ева: Но если я буду делать ошибки?

Фред: Они не будут сердиться, если ты сделаешь ошибку, и большинство людей будут довольны, если ты спросишь что-то по-японски.

Ева: Я боюсь, они найдут мой акцент смешным.

Фред: Не будь глупой. Я уверен, у тебя будет стимул на каникулах. Ты ведь всегда хотела посетить Японию.

Ева: О, да. Я в восторге от всего, что вижу здесь.

Фред: Отлично. Не обращай внимания на такую ерунду, как ошибки в твоём японском. Ты симпатичная девушка и общительный человек. Наслаждайся той жизнью, какой сейчас живёшь.

Ева: Спасибо, Фред. Ты всегда меня поддерживаешь. Я бы так хотела, чтобы ты был сейчас со мной. Я думаю, что смогу много рассказать тебе при встрече.

Фред: Жду встречи с нетерпением.

Fred: You must be very excited, Eva. Tokyo is a fascinating city. There are so many interesting things to see there. You won’t be bored.

Eva: But I’m a bit worried because I can speak very little Japanese.

Fred: You should buy a phrase book and then you won’t be embarrassed if anyone speaks to you.

Eva: But if I make mistakes?

Fred: They won’t be annoyed if you make a mistake and most will be pleased if you ask for something in Japanese.

Eva: I’m afraid they will find my accent very amusing.

Fred: Don’t be silly. I’m sure you’ll have a stimulating holiday. You have always wanted to visit Japan.

Eva: Oh, yes. I’m delighted by everything I see here.

Fred: It’s great. Give no thought to such a trifle as mistakes in your Japanese. You are a pretty girl and a good mixer. Enjoy your life as it is.

Eva: Oh, thank you. You are so supportive. I wish you were here with me. I think I’ll be able to tell you a lot at our meeting.

Fred: I’m looking forward to seeing you.

to be continued

By Ludmila Kazakova ,
School No. 15, Vyshniy Volochek, Tver region