Nature: Animals and Plants. Comparative and Superlative Adjectives
(урок английского языка в 6-м классе)
Цели: провести контроль знаний сравнительной и превосходной степеней прилагательных; тренировать учащихся в использовании прилагательных в степенях сравнения в устной и письменной речи; развивать навыки аудирования; развивать интерес к изучению английского языка; воспитывать любовь к природе.
Оформление: рисунки с изображением цветов, животных, карточки со словами и предложениями.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент
2. Объявление темы и целей урока
3. Лексические упражнения
a) Find Russian equivalents to the adjectives (English words are given in a column on the blackboard, cards with Russian words are mixed);
b) Name the animals in the pictures and make up a sentence with an adjective describing the animal or plant. For example: This is a lion. The lion is strong. (The pictures are on the blackboard);
c) Give antonyms for the adjectives. (The teacher pronounces the word – the students give the antonyms);
d) Give comparatives and superlatives to the adjectives. (The teacher names words and the students name the forms of the adjectives.) For example: clean – cleaner – the cleanest; good – better – the best;
e) Correct the word order. (On the poster there are sentences with a wrong word order. For example: Mathematics is difficult more than Literature.)
4. Аудирование
Teacher: Do you like animals? What is your favourite animal? What animals can you see in my pictures?
The teacher shows pictures of a little lion, a lioness and an owl.
Teacher: Now listen to a short dialogue. After that you will act the dialogue out.
Text
Little Lion: Mum, who am I?
Lioness: You are the best, the most beautiful, the fastest and the strongest of all the animals. (Then the Little Lion sees an Owl.)
Owl: Hello, who are you?
Little Lion: Hello! I’m the best, the most beautiful, the fastest and the strongest of all the animals.
Owl: Never say that you are the fastest, the strongest, the best and the most beautiful of all the animals. There are animals which are better, faster, stronger and more beautiful than you are.
Little Lion: Thank you, Mr. Owl! And you are the cleverest of all.
5. Этап станционного обучения
Teacher: Now let’s travel to 8 stations. At the stations you will do some tasks and then we’ll check up your work together.
Учитель делит учащихся на пары методом случайного выбора, раздав им вырезанные из цветной бумаги геометрические фигуры. Ученики получают маршрутные листы, подписывают их, затем они работают по станциям.
По истечении времени (15 минут) пары учеников обмениваются своими заполненными маршрутными листами. Учитель раздаёт листы с ключами к упражнениям. Дети сверяют ответы в маршрутных листах с ключами и выставляют баллы (1 балл за каждый правильный ответ), подсчитывают сумму баллов. На доске учитель вывешивает шкалу перевода баллов в оценку. Учащиеся проводят взаимопроверку и оценивают работу своих товарищей, оценки выставляются учителем в журнал.
6. Домашнее задание: описать по картинкам трёх животных, давая их качественные характеристики в виде степеней сравнения прилагательных.
7. Рефлексивный этап
8. Подведение итогов и выставление оценок
Далее даны примеры заданий на “станциях” для проведения этапа станционного обучения, образец маршрутного листа для ученика, а также ключи для самопроверки.
Station No. 1
Match the words in A with the words in B.
A | B |
1. dirty | a) интересный |
2. dangerous | b) чистый |
3. quiet | c) удивительный |
4. clean | d) грязный |
5. difficult | e) быстрый |
6. important | f) опасный |
7. fast | g) спокойный |
8. interesting | h) большой |
9. big | i) важный |
10. wonderful | j) трудный |
Station No. 2
Have a talk with your teacher and answer your teacher’s questions, please.
Station No. 3
Complete the chart.
tall | taller | the tallest |
noisy | ||
good | ||
fast | ||
many | ||
difficult |
Station No. 4
The red ball is bigger than the blue one. The green ball is the smallest. Draw the balls.
Station No. 5
Put the words in brackets in the correct form.
1. Tom is the _______ student in his class. (bad)
2. The black pencil is the _______ of all. (long)
3. I am the ________ boy in my class. (short)
4. “Titanic” is the _______ film. (interesting)
5. Horse riding is _______ than swimming. (dangerous)
Station No. 6
Unscramble the text.
(Текст в виде отдельных предложений на узких полосках бумаги находится в конвертах. Учащиеся должны наклеить предложения текста в нужном по смыслу порядке в свой маршрутный лист в отведённом для этого прямоугольнике.)
Flowers
1. There were many nice flowers in the garden.
2. Once upon a time there was a beautiful garden.
3. She saw many nice flowers in the garden.
4. A red rose said: “I am a very beautiful flower.”
5. One day the flowers had a quarrel.
6. At that moment a girl came into the garden.
7. A yellow rose said: “Yes, you are beautiful, but I am more beautiful than you are.”
8. She liked the roses best of all and took all the roses with her.
9. A pink rose said: “You are both beautiful, but I am the most beautiful rose in this garden.”
Station No. 7
Antonyms
1. big
2. interesting
3. good
4. dangerous
5. clean
6. quiet
Station No. 8
Put the words in the correct order.
1. The rose the most beautiful flower is.
2. He is the tallest in boy his class.
3. The car is than the bike faster.
4. My sister is than younger I am.
5. I think bananas better are than apples.
Key:
Station 1 (10)
1. d; 2. f; 3. g; 4. b; 5. j; 6. i; 7. e; 8. a; 9. h; 10. c
Station 2 (10)
- - - - -
Station 3 (5)
noisier | the noisiest |
better | the best |
faster | the fastest |
more | the most |
more difficult | the most difficult |
Station 4 (5)
Station 5 (5)
1. the worst
2. the longest
3. the shortest
4. the most interesting
5. more dangerous
Station 6 (5)
2, 1, 5, 4, 7, 9, 6, 3, 8
Station 7 (5)
modern
Station 8 (5)
1. The rose is the most beautiful flower.
2. He is the tallest boy in his class.
3. The car is faster than the bike.
4. My sister is younger than I am.
5. I think bananas are better than apples.
(50)