Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №17/2009

"Whatever the Weather"

(обобщающий урок)

Урок разработан для учащихся 6-х классов и является уроком – закреплением пройденного материала по теме “Whatever the Weather”.

Урок носит коммуникативную направленность и включает дифференцированный подход, использование элементов проектной технологии.

Данному уроку предшествовала подготовительная работа. Изучая тему “Whatever the Weather”, учащиеся разделились на четыре группы. Каждая группа выбрала для защиты проектов под общим названием “A SEASON TOURIST GUIDE” одну из тем – “Winter”, “Spring”, “Summer” или “Autumn”. Каждая группа готовила дополнительные материалы для создания проекта по своей теме. Учащиеся подбирали соответствующие картинки, стихи, а также составляли короткие рассказы об особенностях каждого из времен года в России, затем каждая группа оформляла постер по своей теме. Результаты этой работы были представлены в ходе урока.

При разработке плана урока учитывались индивидуальные способности учащихся, возрастные особенности и личностные характеристики детей.

Цели:

1) активировать речемыслительную деятельность учащихся;

2) развивать монологическую и диалогическую речь;

3) закрепить лексический материал по теме “Погода”;

4) закрепить грамматический материал по теме First Conditional;

5) развивать языковую догадку, навыки проектной работы, навыки аудирования, творческие способности учащихся;

6) прививать интерес к предмету;

7) формировать навыки работы в коллективе;

8) воспитывать межличностные отношения.

Задачи:

Учебные: обучение рецептивным и продуктивным видам речевой деятельности; формирование и развитие коммуникативных умений учащихся на основе языковых, лингвострановедческих и социокультурных знаний, навыков: умения воспринимать на слух и понимать краткие сообщения, умения письменно оформлять несложную информацию, умения вести диалог на заданную тему, умения делать краткие сообщения на заданную тему, умения высказывать свое мнение и аргументировать его.

Познавательные: знакомство с реалиями англоговорящих стран путем сравнения имеющихся ранее знаний и понятий со знаниями о своей стране, формирование более глубокого осознания учащимися родной культуры; расширение эрудиции учащихся, их лингвистического и общего кругозора.

Развивающие: интеллектуальное и эмоциональное развитие учащихся; развитие языковых и познавательных способностей, ценностных ориентаций, готовности к коммуникации, способности к догадке, к сравнению и сопоставлению.

Воспитательные: формирование у учащихся уважения и интереса к своей стране и другим странам; воспитание культуры общения; воспитание интереса к учению и формирование познавательной активности; формирование потребности в практическом использовании языка в различных сферах деятельности.

Оборудование урока: плакат SEASONS, картинки с изображением времен года, карточки с диаграммами прогноза погоды в разных странах, раздаточные карточки красного и зеленого цветов, плакаты WINTER ACTIVITIES и SUMMER ACTIVITIES, рисунки учеников по изучаемой теме, магнитофон, телевизор + DVD-плеер, карточки с анаграммами.

Дидактические материалы: Кузовлев В.П. и др. Английский язык: Учебник для 6-го кл. общеобразоват. учреждений. М.: Просвещение, 2007; 300 загадок на английском языке для школьников / Сост. Соловьева Т.А. М., 1963; Кассета №1 к учебнику И.Н. Верещагиной, 4-й год обучения. М.: Просвещение, 2006; DVD-диск “Волшебный мир Диснея” (Discovery Communications., Inc. Travel & Living, 2006).

Этапы урока:

• Организационный момент.

• Краткая беседа по теме Seasons.

• Фонетическая разминка с использованием английских пословиц о погоде.

• Работа над песней “What’s The Weather Like Today?”.

• Практическое закрепление знаний по теме Weather, посредством работы с информационными картами о прогнозе погоды в разных странах.

• Практическое закрепление знаний по теме Seasons посредством работы с видеоматериалом.

• Практическое закрепление грамматических знаний по теме First Conditional, посредством выполнения письменного задания.

• Презентация проектов.

• Проверка усвоения знаний.

• Игровой момент.

• Подведение итогов урока. Выставление оценок.

• Домашнее задание.

ХОД УРОКА

I. Greeting

Teacher: Good morning, children.

Pupils: Good morning, teacher.

Teacher: I am glad to see you.

Pupils: We are glad to see you, too.

Teacher: Today we continue working on the topic “Weather”. We shall speak about different kinds of weather, about weather forecast in different countries. Then you will present your projects and we shall do some grammar exercises.

II. Warm-up Activities

Teacher: So now, please, answer my questions:

1. What is the date today?

2. What season is it now?

3. How many seasons do you know? (4)

4. What spring months do you know? (March, April and May)

5. Which is the coldest spring month? (March)

6. Which is the warmest spring month? (May)

7. Which is the first winter month? (December)

8. Which is the first month of the year? (January)

9. What’s the weather like today?

10. What temperature is it today?

11. What is your favourite season?

III. Phonetic Activities

Teacher: There are a lot of English proverbs about weather. Let’s review some of them. Listen and repeat after me.

Ученики повторяют за учителем пословицы, написанные на доске.

It rains cats and dogs. (Дождь льет как из ведра.)

After rain comes fair weather. (После дождичка будет солнышко.)

March winds and April showers bring May flowers. (В апреле – дожди, в мае – цветы.)

Rain before seven, fine before eleven. (Дождик с утра, солнышко в полдень.)

Cast never a clout till May is out. (Одежки не сымай, пока не кончен май. “cast a clout” – старинный оборот “сбросить одежды”.)

If there were no clouds, we should not enjoy the sun. (Без туч и солнце бы не радовало.)

September mild, October gold are followed by November cold. (Мягкий сентябрь, золотой октябрь, а следом – холодный ноябрь.)

Teacher: Do you know the translations or Russian equivalents to these proverbs? Say them.

Ученики дают переводы или русские эквиваленты к представленным пословицам.

Teacher: Well, I see that you know these proverbs. But you also know the song about the weather. Let’s sing it all together. It will help you to revise some new words that you have learnt.

Ученики исполняют песню “What’s The Weather Like Today?”

What’s The Weather Like Today?
Spring, Summer, Autumn and Winter. (4 times)
What’s the weather like today?
Is it sunny?
What’s the weather like today?
Is it rainy?
What’s the weather like today?
It’s quite funny how it’s changing.
What’s the weather like today?
Is it snowing?
What’s the weather like today?
Is it clearing?
What’s the weather like today?
Is it going to be really very nice indeed?
Shining sun, and sparkling sea,
Warm and dry, with just a breeze.
Among the trees…
breeze…

Spring, Summer, Autumn and Winter. (4 times)

Yesterday the wind was blowing.
Is today going to be fine?

Spring, Summer, Autumn and Winter. (4 times)

IV. The Revision of the Vocabulary

Teacher: You are very good singers! And now let’s get back to work. This song is about different kinds of weather. As you know there is different weather in different countries. Now look at the blackboard. Here you can see the weather forecast in some countries for today. (На доске размещены карточки с диаграммами прогноза погоды в разных странах). Look at them and say if you would or wouldn’t go to these countries and explain why.

Pupil 1: I would go to Greece because it is sunny and warm there. The temperature in Greece is 20 above zero.

Pupil 2: I wouldn’t go to Finland because it is snowy and cold there. The temperature in Finland is 7 below zero.

V. Watching Video (watching for specific information, making notes and answering questions)

Teacher: Now let us learn some more interesting information about weather and traditions in different countries. We are going to watch an extract from a film about Disneyland. Do you know what is the homeland of Walt Disney?

Pupil 1: It’s the USA.

Teacher: You are right. It’s the USA. I would like you to open your exercise books, write down the date and make some notes while watching this film. Your questions about this film are:

– What season is it? (Winter)

– What holiday do they speak about? (Christmas)

– What countries do they speak about? (Great Britain, Canada, France, Norway, Germany)

– Is the weather in this part of the USA different from the weather in Russia in this season? Prove it. (Yes, it is different.)

Ученики смотрят трехминутный отрывок из фильма, делают заметки и после просмотра отвечают на вопросы учителя.

VI. The Revision of Grammar (writing practice)

Teacher: We will continue working in the exercise-books. I would like you to translate some sentences. But before you do it remind me what you know about First Conditional Sentences (If-clauses).

Ученики вспоминают, по каким правилам строятся условные предложения данного типа.

IF + Present Simple, Future Simple

1. Если завтра будет гроза, я останусь дома. (If there is storm tomorrow, I shall stay at home.)

2. Если погода будет солнечная, мы поедем навестить нашу бабушку. (If the weather is sunny, we shall go to visit our Granny.)

3. Если будет дождливо, мама возьмет зонт. (If it is rainy, my mother will take an umbrella.)

4. Если на следующей неделе будет снег, мы будем кататься на лыжах и лепить снеговика. (If there is snow next week, we shall skate and make a snowman.)

5. Если погода будет туманной, мой папа не поедет на машине. (If the weather is foggy, my father will not drive a car.)

6. Если будет морозно, моя маленькая сестра наденет теплую шапку и варежки. (If it is frosty, my little sister will wear a warm cap and mittens.)

7. Если погода будет хорошей, мы с друзьями поедем за город. (If the weather is fine, my friends and I will go to the country.)

8. Если в следующие выходные будет ветер, мы не будем играть в бадминтон. (If it is windy next weekend, we shall not play badminton.)

9. Если погода летом будет жаркой, я буду плавать в реке. (If the weather is hot in summer, I shall swim in the river.)

10. Если будет облачно, Мэри не возьмет солнечные очки. (If it is cloudy, Mary will not take her sunglasses.)

Ученики работают самостоятельно в тетрадях, результаты можно собрать для проверки или, если позволяет время, проверить вместе.

VII. Project Presentation

Teacher: And now let’s check your homework. You worked in groups and your task was to make a poster about one of the seasons, you were supposed to find and write down the information which can be important and interesting for a foreigner who wants to visit Russia. I would like you to present them now. I think we shall start with winter.

Ученики вывешивают на доске постеры и представляют информацию, которую они приготовили, читают стихи о том или ином времени года, отвечают на вопросы.

VIII. KNOWLEDGE CHECKING (understanding and correcting information)

Teacher: You have learnt a lot of interesting and useful information about weather and different seasons.

Now let’s see if you remember some of it and if you understand it. You have got two cards: a green card and a red one. If the statement I read you is right raise the green card, if the statement is wrong raise the red card and correct it.

Учитель читает предложения. Ученики поднимают зеленые или красные карточки и исправляют неверные предложения.

1. There are 11 months in a year. (-)

2. February is the longest month of the year. (-)

3. It is colder in winter than in spring. (+)

4. June is the first summer month in Russia. (+)

5. If it is stormy, children will go for a walk. (-)

6. Snow melts when the temperature is above zero. (+)

7. Summer is usually frosty in Russia. (-)

8. The British people like talking about the weather. (+)

9. If it is very cold, people will wear warm clothes. (+)

10. In summer people in Russia like to ski, skate and throw snowballs. (-)

IX. FUN TIME

Teacher: You did very good work today and now it’s time to play.

Solve the Anagrams (guess and write the words).

Solve the Riddles.

1) What falls but never rises? (Rain)

2) A little old woman with twelve children, some short, some long, some cold, some hot. What is she? (A year)

3) What is without hands and without feet, without a head or a body, but can open a door? (Wind)

4) What is white and falls on the top of the house/roof? (Snow)

5) What is it that makes a noise in the fields and in the garden, but cannot get into the house? (Rain)

6) There are twelve brothers, who march in single file (друг за другом), but can never overtake one another. (Twelve months)

7) Water frowns (хмурится) at it.
Trees shake their heads at it.
Flowers bow from it.
Clouds run away from it. (Wind)

8) What is it that can catch me in the garden and make me wet, but cannot reach me when I am at home? (Rain)

9) In what tree does a bird/crow sit when it is raining? (In a wet one)

10) A flower planted in the hand,
That blossoms when it rains? (An umbrella)

Magic Bag

Teacher: I have got many different things in my magic bag. We usually use these things in different seasons and in different weather. I am going to tell you a few words about each thing and your task is to guess what it is.

Exercise: We usually use it in summer when it is very sunny. It helps us to protect our eyes. (Sunglasses)

Учитель загадывает по одной вещи из мешка и, после того, как ученики угадают эту вещь, демонстрирует ее классу. Ведущими могут быть и сами дети, угадавший предмет ученик выходит и загадывает любой предмет из мешка – и так по очереди. В мешок можно положить как сами предметы, так и картинки с их изображением. В мешок можно положить зонт, варежку, шапку, дождевик, корзинку, елочную игрушку, пасхальное яйцо и т. п.

X. THE CONCLUSION OF THE LESSON

Teacher: Your work today was excellent and your marks are …

Your home task is …

Thank you for the lesson. The lesson is over. Good-bye.

By Irina Kostina ,
Gymnasium No. 625, Moscow