Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №5/2008

Дистанционная Олимпиада по английскому языку как средство повышения мотивации

С повсеместным внедрением информационных технологий, компьютерные средства в настоящее время становятся эффективным способом обучения, самореализации и повышения образовательного уровня школьников. При использовании компьютерных технологий, дистанционные олимпиады позволяют ученикам проверить свои знания, самоутвердиться, подготовиться к экзаменам, раскрыть свой творческий потенциал и повысить мотивацию изучения иностранного языка.

Дистанционная олимпиада проводится ежегодно Международной образовательной корпорацией “Экономика знаний” совместно с Краевой Государственной общеобразовательной школой-интернатом среднего (полного) общего образования с углубленным изучением отдельных предметов, Педагогическим центром по работе с одарёнными детьми и талантливой молодёжью “Школа космонавтики”, а также районными межшкольными методическими центрами. Работая в школе учителем английского языка, с 2005 года разрабатываю дистанционные задания для учащихся 9 классов и с 2007 начала выпускать задания для 6-го класса.

Целью проведения дистанционной олимпиады является привлечение внимания школьников к углубленному изучению школьных предметов, развитие их творческих способностей, использование в учебной сфере современных информационных технологий, а также выявление школьников, интересующихся английским языком и желающих продолжить обучение в старших классах в Школе космонавтики.

Участвуя в дистанционных творческих олимпиадах, школьники становятся заинтересованными в развитии собственного образования, поскольку, не имея готового ответа на поставленную задачу, они разрабатывают свою собственную творческую продукцию, актуальную для жизни в современном информационном обществе. Олимпиада проводится в три тура, два из которых проводятся заочно. Задания не только содержат элементы творчества, но и варьируются по сложности. Они позволяют стимулировать активность и самостоятельность учащихся. По результатам второго тура ученики, прошедшие конкурс, приглашаются на третий очный тур.

Олимпиады подобного рода дают практически любому школьнику, в каком бы городе или поселке он не находился, возможность проследить развитие своих творческих способностей и уровня владения английским языком, а также получить объективную оценку знаний и сравнить работы учащихся разных регионов с собственными. Учащихся привлекает такая форма креативной деятельности, которая редко встречается на школьных уроках и не всегда оценивается учителем. Для многих педагогов и родителей их дети открываются с новой стороны.

За 3 года в олимпиаде по английскому языку приняли участие 320 девятиклассников края и 80 шестиклассников (за последний год) из разных населенных пунктов. Хотелось бы отметить, что ребята из сельской местности не уступают по уровню владения английским языком школьникам из Норильска, Железногорска и т. д. Среди наших учащихся немало призеров и лауреатов. По окончанию 3 тура ребята награждаются почетными грамотами, дипломами, призами, а также получают возможность поступить на очное обучение в Школу космонавтики без вступительных экзаменов (проходя при этом только собеседование). Руководителям школ и учителям рассылаются благодарственные письма.

Дистанционные олимпиады выявляют скрытые возможности и таланты учащихся и позволяют современному школьнику ощущать себя развивающимся гражданином мирового информационного пространства. Продукция участников олимпиад разнообразна: идея, текст, рисунок, способ, опыт, реклама и т.п. Олимпиадное задание может быть межпредметным, как например: английский язык и география, английский язык и страноведение. Задания ежегодно выставляются на сайт школы космонавтики www. cosmoschool.ru.

Примерные варианты заданий для 9-го класса

Task 1: Rewrite the letter using informal style and abbreviation where possible.
Michael
Peter had a mathematics examination this afternoon and then he had to take his bicycle to the repair shop, so he’ll probably be a bit late home. You can watch television while you’re waiting for him, and please help yourself to anything in the refrigerator. If there’s a problem (for example, Doctor Brown rings about the influenza vaccination), my telephone number is next to the photographs on the dining room table. I myself should be home by about five o’clock.
Margaret (Peter’s mother)

Task 2: In which shops (or other places) might you hear these requests? Choose from: bookshop, shoe-shop, chemist, bank, post-office, butcher
1. Have you got something for my cough?
2. Three lamb chops, please.
3. Two first-class stamps.
4. Do you sell Wellingtons?
5. I would like $50 in French francs.
6. Excuse me, where is the history section?

Task 3: Match the beginning and the end of the following comparatives.

1. as blind А. as an ox
2. as busy B. as butter
3. as cold C. as the grave
4. as cool D. as a bee
5. as deaf E. as a mule
6. as fat F. as a hunter
7. as fit G. as a peacock
8. as fresh H. as a flash
9. as good I. as the hills
10. as hard J. as honey
11. as hungry K. as nails
12. as old L. as a picture
13. as poor M. as a sheet
14. as pretty N. as gold
15. as proud O. as a cucumber
16. as quick P. as a daisy
17. as silent Q. as ice
18. as strong R. as a church mouse
19. as stubborn S. as a fiddle
20. as sweet T. as a post
21. as white U. as a bat

Task 4: Do you know English-speaking countries well? Write the names of these well-known sights and the country under each picture.

1. _________________________________________

2. _________________________________________

3. _________________________________________

4. _________________________________________

5. _________________________________________

6. _________________________________________

7. _________________________________________

Task 5: Match the headlines (1–5) to the following extracts (A–E).
1. “RED” GETS RED CARPET TREATMENT
2. “TOP STAR WAS JEKYLL AND HYDE” CLAIMS BOSS
3. DOME WAS WHITE ELEPHANT, SAYS POLL
4. IT WAS “A PIECE OF CAKE”, SAYS WINNING CHEF
5. POLITICIAN ATTACKS RED TAPE

A. A local survey shows that people in the North believe it was a waste of money. Not many made the trip down to London to visit it, and most of the money could have been better spent.
B. The dog was given a medal at a special ceremony near the house where the rescue took place. He had his photo taken with the mayor – and then was served his favourite food in a silver bowl.
C. Local MP Jack Mann said it was difficult to get anything done because work was constantly passed from one government department to another.
D. Manager Metcalfe defended his decision to transfer Shannon. “He was so unpredictable. One week he’d train hard and play well, the next he’d miss training or make no effort in the match. We need consistent players at this club.
E. The winning entry needed over 2,000 eggs and 500 bags of flour. Mick Taylor, who baked it in a specially designed oven, said: “It took longer to prepare, but apart from that it was just like baking a normal-size cake.”

Task 6: Try to recall the song “NEVER LET YOU GO” by Dima Bilan and write down the missing words. If you don’t know them – think of other words that can be used instead.
(1) ____ clouds, no rain
And every move causes pain
Ready kiss, but no (2) ____
I feel I’m torn in half
(3)____ look, but no heat
It’s not you really need
Baby, now it’s happened with us
We are dancing on (4) ____
Can’t stand no more –

Never, never let you (5) ____
You are the one I’m searching for
Flesh of my flesh, bone of my bone
Love’s carving it in the (6)____
Never, never let you go
Return the days we had before
Soul of my soul, blood of my blood
Love’s carving it in my heart

(7) ____ words, no aim
It seems we’re playing a game
(8) ____ smile, but no fun
(9) ____ music for no one
Close embrace, but no more
(10) ____ champagne we forgot to (11) ____
Baby now it’s happened with us
We are dancing on (12) ____
Can’t stand no more

Task 7: You are a famous scriptwriter working on a scenario of a future film. Read and extract from Thelma’s diary. Brian and Thelma have just returned from their honeymoon in Barbados. They had a terrible time and they have just had their first big argument. Reproduce the story in the form of a dialogue using spoken English.

September
Sunday 24

He told me that it was my fault that we’d gone to Barbados and that it had cost a fortune and had been the worst holiday he had ever had.
I said that there was nothing wrong with Barbados, it was very beautiful, but the travel firm was to blame. Their brochure had promised all kinds of things about the hotel and it had all been lies. I told him that he had no right to blame me and I started crying.
Brian said he was sorry and that he knew that it wasn’t my fault really. He said that he would go to the travel agent first thing in the morning and that he would tell them about everything that had gone wrong. I said that I would go, too, because I was going to ask for our money back or another holiday.
Let’s see what happens tomorrow!!!

Answers:
Task 1:

Michael
Peter had a maths exam this afternoon and then he had to take his bike to the repair shop, so he’ll probably be a bit late home. You can watch TV while you’re waiting for him, and please help yourself to anything in the fridge. If there’s a problem (e.g., Dr. Brown rings about the flu vaccination), my phone number is next to the photos on the dining room table. I should be home myself by about five o’clock.
Margaret (Peter’s mum)

Task 2: 1. chemist; 2. butcher; 3. post-office; 4. shoe-shop; 5. bank; 6. bookshop

Task 3: 1. U; 2. D; 3. Q; 4. O; 5. T; 6. B; 7. S; 8. P; 9. N; 10. K; 11. F; 12. I; 13. R; 14. L; 15. G; 16. H; 17. C; 18. A; 19. E; 20. J; 21. M

Task 4:
1. Mount Rushmore National Monument, United States of America
2. St. Paul’s Cathedral, England
3. Sydney Opera House, Australia
4. The Houses of Parliament, England
5. Urulu Mountain, Australia
6. White House, United States of America
7. Grand Canyon, United States of America

Task 5: 1. B; 2. D; 3. A; 4. E; 5. C

Task 6: 1. heavy; 2. love; 3. ardent; 4. broken glass; 5. go; 6. stone; 7. gentle; 8. easy; 9. sweet; 10. cold; 11. pour; 12. broken glass

Елена Владимировна Муковникова ,
Школа космонавтики, г. Железногорск