Составляем тесты сами
Попробуем формализовать процедуру составления тестов. Она состоит из пяти шагов.
1. Что является объектом контроля?
2. Список учебных целей.
3. Оценка уровня подготовленности студентов.
4. Составление проекта теста с учетом пп. 1-3.
5. Составление тестa.
Остановимся подробно на каждом из шагов.
(В качестве примера рассматривается разработка теста по пройденной теме: What makes a great holiday?)
Шаг 1
Что является объектом контроля?
Vocabulary
types of journeys
adjectives describing journeys
everyday problems
Grammar
comparatives and modifiers
superlatives
present simple and continuous
Word Formation
compound nouns
Applications
Talking/writing about the most important things that make a good holiday
Шаг 2
Учебные цели.
1. Изучение лексики по указанной теме.
2. Описание действий, происходящих регулярно и временно.
3. Степени сравнения прилагательных.
4. Образование сложных слов.
5. Bысказать/написать свое мнение о приоритетах, делающих путешествие приятным/интересным.
Шаг 3
Оценка уровней подготовленности студентов.
Уровней существует шесть.
1. Knowledge. На этом уровне от студента требуется, чтобы он воспроизвел что-то, что было представлено. Например, список выученных слов или что-то дословно.
2. Comprehension. На этом уровне студент должен не просто воспроизвести что-то, а понимать это что-то так, чтобы изменить каким-то образом. Здесь мы просим студента объяснить, трансформировать, обобщить, интерпретировать или предсказать.
3. Application. На этом уровне студент использует идеи, принципы, правила не просто для перефразирования или объяснения. Мы используем в задании глаголы: выберите, выполните, рассчитайте, решите, отреагируйте.
4. Analysis. На этом уровне студента могут попросить проанализировать причину и следствие, представить что-то в виде графической схемы, диаграммы.
5. Synthesis. Здесь студента просят придумать, разработать, сформулировать, а также написать эссе, стихотворение, рассказ и т.д.
6. Evaluation. На этом самом высоком уровне от студента требуется умение обсудить качество или достоинство идеи, метода, некое явление или поведение людей и т.д. и аргументировать свое мнение. Т.е. дать оценку, сравнить, осудить или оправдать.
Шаг 4
Проект теста.
Проверить:
1. правильное употребление слов: trip/journey/travel, tour/excursion);
2. умение использовать правильную степень сравнения прилагательного и модификаторы сравнительной степени. (Перефразировать данное предложение, сохранив смысл.);
3. умение описывать постоянные и временные действия (правильно использовать present simple/present continuous);
4. навык написания сложных существительных: слитно, раздельно или через дефис;
5. умение найти соответствие между проблемой и последствием;
6. умение, используя пройденное, перефразировать, сохраняя смысл;
7. умение составить предложения, ставя глагол в нужное время; раскрыть скобки (present simple/present continuous).
Шаг 5
Собственно составление теста.
1. Choose the correct word in this travel questionnaire.
1) Who has an interesting trip/journey to school? ______
2) Who would enjoy a trip/journey to DisneyWorld? ________
3) Who wants to do a world tour/excursion in their lifetime? ______
4) Who often travels/voyages in the rush hour? ______
2. Use the word given in capitals at the end of each sentence to form a word that fits in the space in the same sentence.
5) Flying first class is so __________: champagne, great food and lots of room. EXCITE
6) The trip was very_________: the tour guide was excellent, the scenery was beautiful and I met some great people. ENJOY
7) My new school is a long way from my house, which is a bit _______. TIRE
8) The traffic wasn’t moving at all, which was very __________ because the road we wanted was only 100 metres away. FRUSTRATE
9) Flying through bad weather isn’t dangerous, but it can be ________. STRESS
3. Match the problems you might have with consequences.
Problems
10) I’m having problems with the bathroom taps. _____
11) The TV isn’t working properly. ______
12) The washing machine’s leaking. _______
13) The air conditioning isn’t working. ______
14) I’m having problems locking the front door. ______
15) There’s something wrong with the iron. _______
Consequences
a) I can’t turn the key.
b) They keep dripping and I can’t turn them off.
c) It’s just not getting hot enough.
d) There’s water on the floor.
e) The living room is incredibly hot.
f) We can only get one channel.
4. Complete the sentences. The meaning must stay the same.
16) Planes are far more expensive than trains.
Trains are much ____________________.
17) Going by car is much slower than going by plane.
Going by plane is much ______________________.
18) The air conditioning isn’t working.
There’s ____________________________.
19) It would be better to take a taxi.
We ___________________.
20) His English is more fluent than his German.
His German is ____________________.
5. Make sentences by putting the verbs into the present simple or present continuous. Add any words that you need.
21) my parents/always/tell/me/come/in time
__________________________________________
__________________________________________
22) young people/become/more aware/of environmental problems
__________________________________________
__________________________________________
23) my friend/speak/three languages
__________________________________________
__________________________________________
24) I/this summer/do a course/hotel management
__________________________________________
__________________________________________
25) they/love/each other/dearly
__________________________________________
__________________________________________
6. Use the correct form (present simple or present continuous) of the verb in brackets.
26) Every time I (to pick up) the phone it makes a funny noise.
27) They (to build) a petrol station next to the hotel; the noise is terrible.
28) We can’t sleep because the guests upstairs (to have) a party.
29) He (to have) problems with computers.
30) There’s something wrong with my computer. It (not to work).
7. Complete the compound nouns and decide if they are one word or two, or have hyphens.
traffic | conditioning |
sun | in-law |
make | lights |
mother | up |
tourist | glasses |
air | information office |
8. What makes a great holiday? Write a few words on this topic.
Key:
1–6: 1. journey; 2. trip; 3. tour; 4. travels; 5. exciting; 6. enjoyable; 7. tiring; 8. frustrating; 9. stressful; 10. b; 11. f; 12. d; 13. e; 14. a; 15. c; 16. cheaper than plains; 17. faster than going by car; 18. something wrong with the air conditioning; 19. should take a taxi; 20. less fluent; 21. My parents are always telling me to come in time. 22. Young people are becoming more aware of environmental problems. 23. My friend speaks three languages. 24. This summer I am doing a course in hotel management. 25. They love each other dearly. 26. pick up; 27. are building; 28. are having; 29. has; 30. isn’t working
7. Compound nouns
traffic lights
sunglasses
make-up
mother-in-law
tourist information office
air conditioning
8. Sample
It’s natural that different people have different opinion about what makes a good holiday. One wants to have luxurious accommodation and delicious food, the other prefers romance.
I like to discover new places and learn about art and culture. So interesting places to go sightseeing are a priority for me.
I think that good company is also important. People you don’t like being with can spoil your holiday. I don’t like peace and quiet. I prefer to have some adventure and excitement. And of course, hot, sunny weather and great beaches are absolutely necessary to have an enjoyable holiday.
So, five things are a priority for me. They are interesting places to go sightseeing, good company, some adventure and excitement, hot sunny weather and great beaches.