Изучение истории родного края на уроках английского языка
“Не забывайте рода своего, прошлого своего, изучайте своих дедов и прадедов, работайте над закреплением их памяти... А иначе станет вам скучно и тягостно жить”.
Павел Флоренский
Я работаю в системе народного образования более 25 лет. Люблю свой город, свой край, свою работу и стараюсь повлиять на мировоззрение детей, заинтересовать их историей нашего края, воспитывать их на примере жизни лучших представителей земли русской, привить им уважение к памятникам нашей культуры.
2006/2007 учебный год по плану внеклассной работы был посвящен изучению истории Сергиева Посада, и мне, учителю иностранного языка, захотелось поработать с ребятами над этой темой на английском языке. Дети были убеждены, что они хорошо знают свой город и ничего нового в изучении этой темы не может быть. Кроме того, в классе есть дети, приехавшие к нам из бывших союзных республик, которые были далеки от православной истории нашего города. Они вовсе не хотели беседовать о том, что дорого каждому коренному жителю нашего города, но неинтересно им. Тогда я стала задавать им вопросы, которые показали детям, что на самом деле они очень мало знают о нашем городе. Постепенно, при помощи вопросов и ответов, рассказов, видеофильмов, заочных экскурсий мне удалось заинтересовать учеников нашим историческим прошлым.
Сначала разговор шёл на русском языке на основе книги “Путь на Маковец” (учебное пособие для школьников), потом мы стали использовать брошюру на английском языке “The Holy Trinity-St. Sergius Lavra”, составляя “Ленту времени жития Сергия Радонежского”, слушая колокольный звон, рассматривая прекрасные виды Лавры. Для того, чтобы детям было легче понять тему, я составила справочник религиозных терминов, объясняющий такие понятия, как “крест”, “иконостас”, “икона”, “душа”, “посад”, “жертва”, “перспективный портал” и многие другие, на основе которых учениками было предложено составить кроссворды, чтобы лучше осознать эти важные для нас слова и запомнить их значения на английском языке. После этого мы были готовы пойти в центр города и посетить Троице-Сергиеву Лавру. Мы осматривали древние стены и башни, задавая вопросы и отвечая на них по-английски. Со смотровой площадки на Блинной горе мы любовались прекрасным видом лавры, а потом ребятам была предложена словарная работа в школе: при помощи словаря найти английские слова по описанию этого вида. Было названо двадцать восемь прилагательных на двух языках, которые оставят след в их душах: чудесный, живописный, превосходный, животворящий, чудный, величественный, благословенный, благочестивый, уникальный, древний, православный, несравненный, святой и другие. Мы фотографировались около соборов, башен и других памятников архитектуры, а потом беседовали об этом на уроках. Недалеко от монастыря каждый день продают игрушки и другие изделия народных промыслов. Мы пошли посмотреть их и заметили, что игрушки очень разнообразные, красивые, а матрёшки привлекают внимание обилием видов и форм. Их оказалось больше двух десятков. Началась поисковая работа по истории русской матрёшки. Мы ответили на следующие вопросы: откуда родом матрёшка, почему существует такое многообразие их видов и форм, какая матрёшка называется Сергиевской, какие другие игрушки представлены на ярмарке около монастырской стены, кто первым начал резать матрёшки, кто и почему начал резать игрушки? На многие вопросы мы получили ответы в городском музее игрушки, интернете, в Богородском музее игрушки, из книг, газет, рассказов жителей Сергиева Посада. Игрушки заинтересовали многих учащихся, поэтому они стали приносить их в школу. Нам дарили кукол из личных коллекций, а также изготовленных на местной фабрике. Скоро у нас появился свой небольшой музей. У детей возник интерес к народным промыслам других областей. Особый интерес возник к глиняным свистулькам из Коврово, деревянным игрушкам из Семеново, Вырково и Скопино. Мы стали говорить о русском национальном костюме и выяснили, почему у первых кукол не рисовали лицо. Используя интернет, мы составили небольшой каталог игрушек, выяснили, какие были первые игрушки и почему их начали резать в селе Богородском.
Чем больше мы работали над темой, тем больше ребят, учителей, родителей присоединялось к нам. Детям захотелось обобщить свой опыт, рассказать другим много интересного об истории своего города. Поэтому мы были рады, когда съёмочная группа местной телекомпании “Радонежье” приехала в школу, чтобы подготовить сообщение о краеведческой работе в нашем классе. Ведущая телеканала была удивлена знаниями учащихся об истории города. Поразило и то, что весь урок дети говорили на английском языке. Нас похвалили, показали по местному телевидению и одобрили методику преподавания иностранного языка. Потом был открытый урок по теме “Сергиев Посад – мой родной город”, урок-экскурсия с элементами игры на основе проектной работы учащихся.
Проект – это специально организованный учителем и самостоятельно выполняемый комплекс действий, завершающийся созданием творческого продукта. Именно благодаря этому методу мне удается заинтересовать детей и сделать исследовательскую работу творческой и продуктивной.
Главные цели введения в школьную практику метода проектов:
• показать умения отдельного ученика или группы учеников использовать приобретенный в школе исследовательский опыт;
• реализовать свой интерес к предмету исследования, приумножить знания о нем;
• продемонстрировать уровень успеваемости по многим школьным предметам;
• подняться на более высокую ступень образованности и социальной зрелости.
Этапы подготовки и презентации/защиты проектов:
• выбор темы и формы проекта;
• подбор литературы и материалов;
• составление плана проекта, подбор оформления;
• написание/изготовление и оформление проекта;
• проверка и подготовка к защите;
• презентация/защита;
• обсуждение и оценка.
Я предложила детям 38 форм проекта. Они выбрали следующие формы: журнал, картина, макет, поделки из дерева, кроссворд, информативно-исследовательская работа, доклад, интервью, стенгазета, литературный перевод с русского языка на английский, викторина, выставка, справочник, создание игры, карта, экскурсия в монологах и диалогах по Троице-Сергиевой Лавре, создание каталога.
Проектная работа нравится детям, потому что она имеет творческое начало, позволяет им выбирать ту форму деятельности, которая им по душе. Она объединяет ребят, так как они чаще всего работают группами, помогая друг другу во всём. В процессе работы школьники учатся культурно вести себя в коллективе, уважать друг друга и окружающих, любить родной край, восхищаться и дорожить им, а это в наше время самое главное.
Сергиев Посад – мой родной город
Урок английского языка в 8-м классе
Тип урока: урок-экскурсия с элементами игры на основе проектной работы учащихся.
Цели урока:
Развивающий аспект: развивать коммуникативные навыки учащихся, учить детей делать презентации творческих проектов;
Воспитательный аспект: воспитывать способности учащихся к самостоятельному изучению английского языка, воспитывать любовь к родному краю.
Социокультурный аспект: развивать интерес учащихся к культуре своей страны.
Задачи урока: совершенствовать навыки учащихся в высказывании своих мыслей на английском языке; практиковать монологическую и диалогическую речь, аудирование.
Ход урока
Колокольный звон Троице-Сергиевой Лавры.
Today we are going to take you on an exciting excursion to Sergiev Posad and tell you about it as an old center of the Russian Orthodox Church and the center of toy-making (the map of the city). Let’s start with the observation ground on the Blinnaya Hill, where you can enjoy the beautiful view of the Trinity - St. Sergius Monastery on a bright lovely day. Describe the view, please.
Adjectives, describing the view of the Holy Trinity - St. Sergius Lavra:
• wonderful | • magnificent | • splendid |
• majestic | • superb | • sumptuous |
• blessed | • pious | • divine |
• impressive | • picturesque | • life-giving |
• unique | • compassionate | • holy |
• sacred | • bringing salvation | • sacrificial |
• brilliant | • glittering | • ancient |
• good-looking | • incomparable | • orthodox |
• native | • heavenly | • venerable |
• charming |
The Trinity Monastery is the main attraction of our city, and the former Prime minister of Great Britain Margaret Thatcher called it the Russian “gem”. Let’s enter the Monastery through the Red tower, the main gate, where you can see the pictures of the Monastery founder’s life.
Use “The Timeline” and tell us about the history of the Trinity - St. Sergius Lavra.
The Timeline of the Holy Trinity –
St. Sergius Lavra
1905 The clock with chimes was installed.
1740–1770 The Bell Tower was erected in the Trinity St. Sergius Lavra.
The second part of the 18th century The Metropolitan’s Chambers were built.
1746–1748 The Church of the Holy Virgin of Smolensk was constructed.
1744 The Trinity Monastery was given the title of honour “Lavra”.
1742 The pious Empress Elizabeth founded the Seminary in the Chambers.
1740–1770 The Bell Tower was erected. It replaced the bell tower of the 17th century.
1734 The St. Mica church was constructed.
The end of the 17th century The Tsar Chambers were erected.
1693–1699 The church above the gateway, dedicated to the nativity of St. John the Baptist was built.
1686–1692 The Refectory with the church dedicated to St. Sergius was erected by the order of Peter I.
1684 The magnificent frescoes of the Trinity Cathedral were created by 35 painters from Yaroslavl.
1559–1585 The Assumption Cathedral was built.
1548 The church dedicated to St. Nikon was constructed by the southern wall of the Trinity Cathedral.
1540–1550 The monastery was surrounded by a stone enclosure topped by 12 towers.
1476 On the site of the wooden Trinity Church constructed in 1412 by St. Nikon, master-builders from Pskov, invited for the construction work in the Moscow Kremlin, erected a new single-domed church, dedicated to the Descent of the Holy Spirit upon the Apostles.
1422 The holy relics of St. Sergius were discovered during the construction of the Trinity Cathedral. St. Nikon commissioned the famous iconographers Andrei Rublev and Daniel the Black to paint the cathedral. The work was finished by 1425.
1408 The monastery was destroyed by Khan Edigei.
September 25, 1392 St. Sergius entrusted his holy and pure soul to God. Half a year before his death, St. Sergius entrusted the leadership of the monastery to St. Nikon and vowed himself to silence. He was abbot of the monastery until his death in 1426.
1380 Prince Dmitry Donskoy of Moscow came to seek St. Sergius’ blessing before leading his army for the Orthodox faith and for the liberation of his native land from the Mongol yoke.
1345 A wooden church was built in honour of the Holy Trinity at the Makovets Hill.
1337 After their parent’s death 23 year-old Bartholomew and his brother Stephen, a monk, left together for the desert.
1328 The family moved to the town of Radonezh.
1314 The local priest baptized the child, naming him Bartholomew.
May 3, 1314 St. Sergius, the founder of the Holy Trinity Lavra was born in the family of wealthy Rostov boyars.
Answer the questions:
1. What life did St. Sergius lead? Why did people come to him?
2. Why did Dmitry Donskoy of Moscow come to St. Sergius in 1380?
3. The Trinity-St. Sergius Lavra is famous for its cathedrals. Can you name them?
Make up dialogues and discuss which of them are the most interesting to visit.
Watch the video and say what sacred places in the monastery people visit?
Tell us about them, please, (the story about Andrey Rublev and his famous “Trinity”, St. Sergius’ shrine).
Our boys painted the architectural ensemble of the Trinity Monastery impressively. They are fond of cathedrals and towers very much. Ask them questions, please.
One of our girls is fond of making crosswords. She did it very well, using religious terms which we came across, speaking about our city. Try to solve it.
Say it in English.
По вертикали:
1. главный знак христиан, символ спасения
3. свод, над ним луковичная маковка с крестом
5. высший подвиг, высшая доблесть, которая соединяет нас с богом
7. сбор – собрание – собирание; Соборная площадь “собрала всю Россию”
8. человек, который всегда ищет воли Божией
9. проповедь христианского учения на конкретном примере жизни святого
11. прием пищи, главное значение которой в том, что она учит видеть соседа
12. священное откровение
13. оборонное сооружение, где хранились продукты на случай осады, и были оружейные склады
По горизонтали:
2. звон-тревога, возвещающий беду
4. совокупность человеческих желаний, чувств, мыслей
6. преграда, отделяющая алтарь от основного помещения храма
10. вести разговор с Богом, поверять Ему свои заботы, мысли, просить о помощи, благодарить за милость
11. в переводе с греческого “живущий уединенно”
12. храм “иже под колоколы”, “храм, который под колоколами”
14. жертва Богу, которая усиливает молитву
15. поселения людей (торговцев, крестьян, ремесленников...) вокруг крепостных стен
Key:
Down: 1. cross; 3. cupola; 5. sacrifice; 7. cathedral; 8. saint; 9. life; 11. meal; 12. bible; 13. tower.
Across: 2. alarm; 4. soul; 6. iconostasis; 10. pray; 11. monk; 12. belfry; 14. candle; 15. posad.
Справочник религиозных терминов
БАШНЯ – оборонное сооружение. Там хранились продукты на случай осады, были оружейные склады. Tower
БИБЛИЯ – священное откровение. Bible
ГЕРБ – опознавательный символический знак земель, городов или знатных родов. Герб получали в дар от властей. В России герб смотрел с ворот и крепостных стен города. Coat of arms
ДУША – совокупность человеческих желаний, чувств, мыслей. Soul
ЖЕРТВА – высший подвиг, высшая доблесть, которая соединяет нас с Богом. Sacrifice
ЖИТИЕ – повествует о пути нравственного, духовного совершенствования человека, даёт образец такого пути. Это проповедь христианского учения на конкретном примере жизни Святого. Life
ИКОНА – (от греч. Eikon – образ, изображение) проникновение в мир сверхъестественный через предмет материального мира. Icon
ИКОНОСТАС – это преграда, отделяющая алтарь от основного помещения храма. В нём рядами расположены иконы. Первый ряд – местный. Второй – праздничный. Третий – Деисус (Ряд икон, изображающих поклонение Христу. Справа – Иоанн Предтеча со склонённой в сторону Христа головой, слева – Пресвятая Богородица, за ними – другие особо чтимые святые.) Четвёртый – апостольский. Пятый – пророческий и праотеческий. Наверху, как правило, располагается икона “Спас в силах” или Новозаветная Троица (Бог отец – в центре; Бог сын – справа (одесную); над ними – Дух Святой в виде голубя.) В центре местного ряда – Царские врата; слева и справа – Дьяконские врата. Над Царскими вратами – икона “Тайная вечеря”. На Дьяконских – Архангелы, или Архидьяконы (великомученики Лаврентий и Стефан) Iconostasis
КОЛОКОЛЬНЯ – храм “иже под колоколы”. “Храм, который под колоколами”. Belfry
КУПОЛ – это свод, крыша. Над ним луковичная маковка с крестом. Cupola
КРЕСТ – главный знак христиан. Это символ спасения. Когда мы крестимся, мы как бы связываем в себе все злое, подтверждаем свою верность Богу и готовность бороться со своими недостатками. Крест творит жизнь, оживляет нашу душу. Cross
МОЛИТВА – это наш разговор с Богом, мы поверяем Ему наши заботы, мысли, просим о помощи, благодарим за милость. Prayer. Молиться – to pray
МОНАХ – переводится с греческого, как “живущий уединённо”. Monk
ПОСАД – поселения людей (торговцев, крестьян, ремесленников) вокруг крепостных стен. Posad
СВЕЧА – жертва Богу, свеча усиливает молитву. Candle
СВЯТЫЕ – это не какой-то особый род людей; по словам апостола Павла, все мы призваны к святости. Saint
СВЯТОСТЬ – это настоящая любовь к Богу, которая поселяется в сердце, и тогда человек стремится не к исполнению своих желаний, а всегда ищет воли Божией. Holiness, sanctity
ТРЕЗВОН, ПЕРЕЗВОН – это радостные, веселые звоны, ими звонят в праздники. Sound of church bells
НАБАТ – это звон-тревога, он возвещает беду. Alarm
ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПОРТАЛ – сужающиеся внутрь арочки. Весь мир как бы сужается и входит в храм. Perspective portal
ТРАПЕЗА – главное значение трапезы в том, что она учит видеть соседа. Чтобы разделять с человеком дары, посланные Богом, уважать его вкусы, нужно его видеть. Meal
ТРИ ПАЛЬЦА, СЛОЖЕННЫЕ ВМЕСТЕ – символическое указание на Святую Троицу. А два пальца, прижатые к ладони, указывают на две природы во Христе: Божественную и человеческую.
ХРАМ – вытянутый вверх прямоугольник, строившийся так, чтобы он был виден издалека. Своим видом храм свидетельствует, что он – посланник небесной державы, вход в нее. Храм – это дом молитвы; здесь происходит встреча человека с Богом. Cathedral, church
“Trinity” Toys
Everybody knows that our city is famous for its toy-making. A lot of people are involved in it.
Read the text and say who started toy making?
a merchant | купец |
---|---|
a craftsman | ремесленник, художник |
to recruit | нанимать |
Sergiev Posad is the place where the first Russian matryoshka was made...
Wooden toys, which were known as “Trinity” toys, became very popular. According to the legend the first wooden toy was made by Sergius Radonezhsky. Sergiev Posad was a colourful, truly Russian town. The huge marketplace in front of the monastery was always full of different people: merchants, pilgrims and craftsmen.
The local legend says that Tatycha, the native deaf-and-dumb craftsman, once carved a lime doll and traded it to a merchant for the decoration of his store. The doll was soon bought. Then the merchant made an order for more dolls from Tatycha, who soon had to recruit more people to satisfy the demand for his toys. The faces of early matryoshkas were oval and strict. The heads were greatly enlarged. That’s why the face dominated the body. Matryoshka types were rather different. They portrayed both male and female characters. The matryoshka from Sergiev Posad consisted of 2 to 24 pieces, stacked inside one another.
Use correct prepositions where necessary to complete the word combinations below which are equivalent to the following Russian phrases (you can refer to the text) and use them in sentences of your own.
по легенде according ... the legend
была сделана Сергием Радонежским was made ... Sergius Radonezhsky
рынок перед монастырем the market place ... the monastery
продал купцу для traded it ... a merchant ...
спрос на the demand ...
матрешка из matryoshka ...
We went to the Toy Museum and the director of the Museum, Alexander Umarovich Grekov, gave us an interview.
Act it out, please. Tell me, please, what toys you liked best.
Toy Museum
(An interview)
Pupil: Alexander Umarovich, when and where was the Toy Museum founded?
Director: It was established in Moscow in 1918 by the artist N.D. Bartman. In 1921 it was transferred to Sergiev Posad.
Pupil: Why is Sergiev Posad called the capital of the toy kingdom?
Director: According to the legend the first wooden toy was contrived by St. Sergius. He would carve “with his very knife in a sheath on the belt” birds and horses and gave them to children with a blessing.
Pupil: How many exhibits are there in the museum?
Director: The depositories of the museum boast 30,000 exhibits, among which are the toys found in archeological collections from Oriental countries and Western Europe, popular Russian toys made of wood, clay and paper-mache toys of the Soviet period.
Pupil: What do the things illustrate?
Director: They illustrate various subjects: merry-go-rounds with moving figures of horsemen, a glutton devouring game, a guide with a bear, a girl on a swing, dancers, musicians. In the late 19th century a mass production of wooden toys shaped on a lathe was launched in Sergiev Posad. Among them were matryoshkas. Matryoshka from Sergiev Posad are celebrated as the best Russian souvenir. There are a lot of toys from the neighboring village of Bogorodsk. The number one favourite among them is a funny bear. A wide assortment of toys from Filimonovskoye in the Tula region is also on show. Clay toys are represented by figurines from Dymkovskaya settlement. Toys from Kargopyl of the Arkhangelsk region, and Skorpino and Vyrkovo of the Raysan region, the Moscow region are displayed in the museum.
With the passage of time dolls gradually changed, becoming movable.
Pupil: Thank you very much for your interesting story. We’ve learned many important facts from the history of our city.
to contrive | придумывать |
a sheath | ножны |
a depository | хранилище |
glutton | захватывающий |
a swing | качели |
a lathe | токарный станок |
a figurine | статуэтка |
By the monastery walls you can see a great variety of toys. We tried to explore them and discovered that they are of different forms and shapes. Welcome to our toy fair! Buy our toys! Ask questions for more information about toys from Sergiev Posad and Bogorodskoye village!
A Variety of Types of Matryoshka Dolls: Research Work
Matryoshka dolls, or nesting dolls, are, in the context of Russian history, a relatively new phenomenon. They first appeared in 1899 in the city of Sergiev Posad. They were introduced into Russia from Japan and brought in by merchants. But village artists adopted them very quickly and made them in a great variety of shapes. They were designed as toys for children. There were cone-shaped nesting dolls and nesting dolls with pointed heads. Some dolls took on the shape of the subject they depicted: a family without a father in peasant costumes, characters from different tales and novels, political figures, animals. There are some ethnographic matryoshkas: Gypsy Women, American Man and many other. Matryoshkas were molded and turned out on a lathe.
Traditional matryoshka from Sergiev Posad
The first doll in the nest was a girl dressed in a sarafan and wearing a kerchief. She was called matryoshka from the Russian name Matryona. Every doll has got an apron and a kerchief of differing colours. The big matryoshka is 9 cm in height, the smallest one is about 1 cm.
Sergievskaya matryoshka with a basket
In Sergiev Posad, which is a forest region, people have always liked to paint matryoshka-dolls with berries or baskets full of bright berries. This tradition still exists.
Big Traditional matryoshka from Sergiev Posad Marina
It was a long-established tradition in the Russian toy-making trade to manufacture hollow wooden dolls, one inserted into the other. Put in a row, the dolls are all many coloured and different. The big matryoshka is from 13 cm in height, the smallest one is about 2 cm.
Matryoshka Rowan
This is a beautiful wooden hand-painted matryoshka-doll from Sergiev Posad. Wearing a sprig of rowan protected one from evil charms.
Uncommon Matryoshka Mummy
This toy is unusual. Several dolls have “hair”. The idea is that Matryoshka dolls represent motherhood. This set includes a grandma, a grandson, a granddaughter, a dog and a cat.
Matryoshka Whistle
It is a hand-painted wooden whistle of traditional shape. It develops children’s lungs, breathing rhythm, and an ear for music.
Cork-tumbler with a burned-in pattern Boyarinya
A musical matryoshka-nevalyashka (a doll originally called Vanka-Vstanka with a weight attached to the base causing it always to recover its upright position). It is an ancient Russian toy.
Nesting doll of Sergiev Posad Angel
Religious motifs in Russian matryoshka paintings are connected with the fact that this sort is deeply rooted in Old Russian iconographic traditions. Very often the painter concentrated mainly on the figure, face of the person. This tradition of old Russian art came from Byzantium where this technique was borrowed from ancient Rome.
500 Years of Romanovs
The smallest doll represents the founder of the dynasty – Mikhail Feodorovich born in 1596. He is followed by Catherine I, born in 1684. Peter III (the middle doll), born in 1728 was married to Catherine the Great. Next is Alexander II, born in 1818. And finally, the end of the Romanovs came in 1917 when Nicholas II was, together with his family, shot on July 17, 1917. So here, in a nutshell, are 5 centuries of Romanov rulers.
Matryoshka Kolobok
We see characters from a famous Russian tale for children.
Repka (the Turnip) Matryoshka Doll
You will find a whole tale inside a wooden doll. This set includes six characters: the Grandpa, the Grandmother, the dog, the cat and the mouse.
Matryoshka Thimble
It is very small and is mainly used as a souvenir.
Matryoshka – Pencil
Matryoshka – Pen
Carousel with matryoshkas
This absolutely handmade toy amuses children while helping to develop a game with a plot and imagination in a playful environment.
Matryoshka – decoration for Christmas tree.
Matryoshka – Bell
Matryoshka – Egg
Matryoshka – Rattle for little children
Matryoshka – Tip-Toy is a real fun for children
Matryoshka – Toothpick Holder
Matryoshka – magnet
The traditional Sergiev Posad nesting doll came into existence in the mid-1920s. It was based on the first nesting doll painted by Sergei Malyutin. His doll was a girl in national dress, sometimes holding a small object in her hands – a chicken, a basket, a bundle, or a scarf. Matryoshka is a beautiful Russian national souvenir with Russian traditions and history. This wooden doll decorates any place. It keeps the warmth of the hands of the craftsman. You can see lots of them in the Toy Museum in Sergiev Posad and also buy them in shops.
Complete the sentences.
1. Matryoshka dolls were introduced into Russia from...
a) France b) Italy c) Japan
2. Matryoshka dolls first appeared in Sergiev Posad in...
a) 1899 b) 1147 c) 1812
3. The first doll in the nest was a girl dressed in a sarafan and wearing a kerchief. She was called matryoshka from the Russian name...
a) Marthar b) Matryona c) Maria
4. In Sergiev Posad, people have always liked to paint matryoshka dolls with...
a) birds
b) berries or baskets full of berries
c) animals
5. Matryoshka Rowan protected one from...
a) enemies b) neighbours c) evil charms
6. According to the legend, the first wooden toy was contrived by...
a) St. Sergius b) N. Bartman c) N. Bulichyov
7. The local legend says that Tatycha, the native craftsman, once carved a lime doll and traded it to a merchant for...
a) fun
b) the decoration of his store
c) selling
Now, tell me, please, what facts from the history of our city impressed you most of all.