Клековкина Елена Евгеньевна
Система подготовки учащихся к ЕГЭ
по английскому языку
Статья опубликована при поддержке Компании «KIWI-ZONE». Компания KIWI-ZONE осуществляет поддержку и посредничество российским гражданам в вопросах связанных с бизнесом, покупкой недвижимости и туризмом в Новой Зеландии. А языковые школы Новой Зеландия прекрасно подойдут для людей желающих быстро освоить английский язык. Посетите официальный сайт Компании www.new-zeland.org и ознакомьтесь подробнее с предоставляемыми ею услугами.
|
|
|
Лекция 1. Формат и структура ЕГЭ по английскому языку. |
|
Лекция 2. Общие стратегии подготовки к ЕГЭ. |
|
Лекция 3. Раздел ЕГЭ “Аудирование”. |
|
Лекция 4. Раздел ЕГЭ “Чтение”.
Контрольная работа № 1 (срок выполнения – до 25 ноября 2007 г. |
|
Лекция 5. Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика.” |
|
Лекция 6. Раздел ЕГЭ “Письмо”.
Контрольная работа № 2 (срок выполнения – до 25 декабря 2007 г.) |
|
Лекция 7. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Монологическая речь. |
|
Лекция 8. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Диалогическое высказывание. |
|
Итоговая работа |
Лекция 5
Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика”
Система проверяемых знаний, навыков и умений. Типы тестовых заданий в ЕГЭ. Система упражнений для развития лексических и грамматических навыков.
Третий раздел письменной части ЕГЭ по английскому языку «Лексика и грамматика» оценивает сформированность достаточно широкого спектра лексико-грамматических навыков на основе употребления лексических и грамматических единиц в коммуникативно-ориентированных контекстах. Раздел состоит из трёх заданий, в объектах контроля и особенностях технологии выполнения которых нам предстоит разобраться в данной лекции. Прежде всего, обратим внимание на то, что все три задания строятся на основе связных текстов, с прочтения которых (после внимательного изучения инструкции) должна начинаться работа над каждым из субтестов. В отличие от заданий предыдущего раздела ЕГЭ чтение здесь является не целью, а средством проверки и необходимо для предварительной ориентации в тексте перед дальнейшей работой над его языковой стороной.
Задание № 1 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ
Проверяет умение использовать в соответствии с контекстом грамматические формы существительных, глаголов, прилагательных, наречий, местоимений, числительных. Тип задания – краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте грамматически согласующимися с контекстом формами слов, представленных на полях справа от текста.
Приведём пример из демоверсии ЕГЭ 2007 г.
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B4 – B10 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B4 – B10. |
Albert Schweitzer,
a Nobel Peace Prize Winner
B4
Albert Schweitzer is known throughout the world for his missionary work in Africa. He was born on January 14, 1875 in Alsace, which was part of Germany and __________Part of France after World War I. |
LATE |
B5
He was a talented person. By the age of thirty, he __________________ as an author, a lecturer, and a musician. |
KNOW |
B6
It was at this time that he learned of the great need of medical doctors in Africa. He decided to become a doctor of medicine. In 1913, Doctor Schweitzer and his wife __________for Africa. |
LEAVE |
B7
The morning after the Schweitzers arrived, they started to treat their patients in an old farmhouse. However, a new hospital building __________________ with the help and the trust of the African people. |
BUILD |
B8
Their work was interrupted by World War I. Only in 1924, Dr. Schweitzer was finally able to return to Lambarene to rebuild
the hospital. When Mrs. Schweitzer came back to Africa in 1929, the hospital was much _________________. |
LARGE |
B9
In 1953 Dr. Schweitzer _________________ the Nobel Peace Prize. |
GIVE |
B10
He was grateful, but said, “No man has the right to pretend that he __________ enough
for the cause of peace or declare himself satisfied.” |
WORK
|
Из приведённого примера видно, что в данном задании учащиеся должны проявить навыки образования и употребления сравнительной степени прилагательных, пассивной формы глагола в Past Indefinite, глагола в активном залоге в Past Indefinite и Present Perfect. Однако в разных вариантах экзамена спектр объектов контроля может быть значительно шире. В спецификации ЕГЭ по иностранному языку в качестве объектов контроля в данном задании указаны следующие элементы содержания: 5.2.1., 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.6. (см. Кодификатор элементов содержания ЕГЭ по английскому языку, лекция №1).
Данный тип тестового задания диктует следующий алгоритм его выполнения: после ознакомительного чтения целого текста для понимания его темы и логики развития повествования учащиеся приступают к внимательному прочтению последовательно каждого предложения и определению требуемого контекстом грамматического значения пропущенного слова. Далее необходимо образовать форму слова, передающую это значение, и вписать её в текст. Для проверки выполненного задания после заполнения пропусков следует ещё раз прочитать весь текст, чтобы убедиться, что смысл всех предложений восстановлен правильно и не нарушена логика текста.
Перед непосредственным выполнением тестового задания учащимся будет полезно проделать ряд подготовительных упражнений для усвоения на практике алгоритма его выполнения. Приведем примеры подобных упражнений из «Сборника тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education).
TEST 1
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика
Задание 1
Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 – В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.
B4 |
In the rivers of south-eastern Australia, you can find an animal called a ‘platypus’. The platypus is one of the __________ animals in the world. |
STRANGE |
B5 |
It __________ only in Australia and belongs to a group of animals called ‘monotremes’. |
EXIST |
B6 |
When Europeans first saw an example of the animal in the 1700s, they __________ it was a joke. |
THINK |
B7 |
They __________ anything like it before and they refused to believe that it was a real animal. |
NEVER SEE |
B8 |
A __________ example arrived from Australia, and then more, and the scientists realised that this unusual creature was real. |
TWO |
B9 |
Today, the platypus __________ in the waters around south-east Australia. |
LIVE |
B10 |
It is not very rare, but some people worry that water pollution could be a problem as the water around Sydney gets __________. |
DIRTY |
B11 |
We still __________ much about this mysterious animal and we have a lot to learn. |
KNOW |
[Key: B4. strangest, B5. exists, B6. thought, B7. had never seen, B8. second, B9. lives, B10. dirtier, B11. do not know / don’t know]
Подготовительные упражнения:
1. Quickly read the text and answer the questions.
Как уже было отмечено выше, тестовые задания № 1 в рассматриваемом разделе ЕГЭ оценивают умение использовать грамматические формы в цельном связном тексте, без понимания содержания которого невозможно определить значения отдельных его частей. Данное упражнение настраивает учащихся на прочтение целого текста перед тем, как приступать к работе над отдельными предложениями.
1. In which country can you find the platypus?
________________
2. Does the platypus live in other countries?
________________
3. When did Europeans first see the platypus?
________________
4. Is the platypus a rare animal?
________________
5. Do we know a lot about the platypus?
________________
2. Complete the table.
Может показаться, что данное упражнение не вызовет затруднений даже у самых слабых учащихся старших классов. Без сомнения, порядковые числительные в пределах первого десятка знают все. Однако обратим внимание на то, что упражнение призывает учащихся обратить внимание на орфографию слова. В разделе «Грамматика и лексика» неправильное написание слова (например, forth вместо fourth или nineth вместо ninth) ведёт за собой потерю балла за тестовый вопрос.
one |
first |
two |
|
three |
|
four |
|
five |
|
six |
|
seven |
|
eight |
|
nine |
|
ten |
|
TEST 5
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика
Задание 1
Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 – В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.
The Automobile
B4 |
Cars are a common sight on roads today, but that wasn’t always true. Back in the days before the car ___________________, the only personal means of transport were the horse and the bicycle. |
INVENT |
B5 |
The first cars ____ their power from steam and gas, and had a maximum speed of around nine miles an hour. |
GET |
B6 |
In Britain, there was a law ________cars from going over 2 miles an hour in towns. |
STOP |
B7 |
At the end of the nineteenth century, cars started to use petrol and became much ________________ than they had been. |
FAST |
B8 |
Very few people at that time said that cars ______________ the world in the future. |
CHANGE |
B9 |
That is exactly what has happened, though, and since then we ________close to 18 million miles of roads on the Earth. |
BUILD |
B10 |
Perhaps the _________________ sign of the success of the car is the fact that there are over 800 million of them in the world. |
BIG |
B11 |
However, having more cars on the road ________________ more pollution, and that’s a major worry for many people. |
MEAN |
[Key: B4. was invented, B5. got, B6. stopping, B7. faster, B8. would change, B9. have built, B10. biggest, B11. means]
Подготовительные упражнения:
1. Read the text. For each gap in the text B4 – B11, decide whether the following statements are true or false.
Упражнение способствует тому, чтобы в данном типе задания перед заполнением пропусков в тексте учащиеся привыкали внимательно прочитывать предложение с пропуском, понимать его смысл и определять, какое грамматическое значение должно быть передано пропущенной единицей контекста.
1 (B4) We need the passive voice. |
T/F |
2 (B5) We need the past progressive
to express a fact about the past. |
T/F |
3 (B6) We need the simple past because
this is an action in the past. |
T/F |
4 (B7) We need a comparative form
using -er. |
T/F |
5 (B8) This is the future in the past,
so we need to use would. |
T/F |
6 (B9) We need the past simple to go
with since. |
T/F |
7 (B10) We need a comparative form
using -er. |
T/F |
8 (B11) We need a verb in the plural
because cars is plural. |
T/F |
[Key: 1. T; 2. F; 3. F; 4. T; 5. T; 6. F; 7. F; 8. F]
2. Choose the correct word or phrase to complete each sentence. Use the words in bold to help you.
Данное упражнение привлекает внимание учащихся к грамматическим формам и лексическим единицам контекста, которые служат сигналами, помогающими восстановить смысл предложения и правильно определить грамматическое значение пропущенного слова.
1. Since the start of the 20th century, cars ______very popular.
A. became; B. have become; C. were becoming
2. Cars now are much ________________than they used to be.
A. quick; B. quicker; C. quickest
3. In 1900, Mr. Daimler said that in the future everyone __________________a car.
A. drove; B. will drive; C. would drive
4. Driving fast near schools ______________more chance of an accident.
A. mean; B. means; C. is meaning
[Key: 1. B; 2. B; 3. C; 4. B]
Задание № 2 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ
По своему дизайну первое и второе задание в рассматриваемом разделе экзамена одинаковы. Однако в задании №2 объектом контроля является умение использовать не формообразующие, а словообразовательные аффиксы английского языка (см. элемент содержания 5.3.1. кодификатора). Тип задания – краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте лексически и грамматически согласующимися с контекстом словами, преобразуя с помощью словообразовательных элементов слова, представленные на полях справа от пропусков. После выполнения данного задания необходимо внести слова, вписанные в пропуски в тексте, в бланки ответов строго под соответствующими номерами (то же самое необходимо сделать по выполнении первого задания).
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами после номеров B11 – B16 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B11 – B16.
|
Tourism in Britain
B11
Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an __________________ industry, employing thousands of people. |
IMPORTANCE
|
B12
Most ________________ come in the summer months when they can expect good weather.
|
VISIT |
B13
Tourists __________________ spend a few days in London, then go on to other well-known cities. |
USUAL |
B14
Perhaps the least visited places in England are old ______________________ towns.
|
INDUSTRY |
B15
But many people think that nineteenth-century cities show the _________________of Britain.
|
REAL |
Приведённый пример (демонстрационный вариант 2007 г.) показывает, что в данном задании учащиеся должны образовать слово, а не форму слова (как это требуется в первой части раздела «Грамматика и лексика»): importance – important, usual – usually, industry – industrial и т.д. Как правило, здесь учащиеся оперируют только словообразовательными аффиксами, однако следует обратить внимание на то, что в некоторых (редких) случаях контекст может требовать использования и соответствующих формообразующих аффиксов: visit – visitors.
Данному типу тестового задания соответствует следующий алгоритм его выполнения:
1. Ознакомительное чтение целого текста для понимания его основного содержания (как и в первом задании, чтение выступает здесь как средство для дальнейшего восстановления пропущенных единиц).
2. Внимательное прочтение каждого предложения, восстановление по его смыслу значения пропущенной единицы, определение грамматической категории, к которой она принадлежит (какая часть речи пропущена?).
3. Использование соответствующего аффикса (или аффиксов) для образования нужной лексической единицы.
4. Прочтение текста после заполнения всех пропусков для проверки правильности его восстановления.
Знание словообразовательных аффиксов английского языка и навык их использования необходимы как в рецептивных, так и в продуктивных видах речевой деятельности. Развитию этой части лингвистического компонента коммуникативной компетенции учащихся следует уделять должное внимание на старшем этапе обучения в средней школе.
«Сборник тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education) в каждом из включённых в его состав 20 тестов содержит задания, аналогичные приведённому нами примеру из демонстрационного варианта ЕГЭ 2007 г. Эти задания (а также сопровождающие их подготовительные упражнения) помогают учащимся вспомнить широкий спектр словообразовательных аффиксов, потренироваться в их использовании в коммуникативно-ориентированных контекстах, а также на практике освоить алгоритм выполнения задания в формате ЕГЭ.
Приведём пример одного из подобных заданий и подготовительных упражнений из упомянутого сборника.
TEST 2
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика
Задание 2
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами после номеров B12 – B18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B12 – B18.
B12 |
Before the ____________ of the hot air balloon, no human had ever successfully flown above the ground. |
INVENT |
B13 |
Two ____________ brothers, Josef and Etienne Montgolfier, were responsible for designing the world’s first hot air balloon.
|
FRANCE |
B14 |
The first successful ____________ was in 1783, and the Montgolfier brothers immediately |
FLY |
B15 |
became ______________ throughout the world. |
FAME |
B16 |
The design of hot air balloons is based on the _____________ law that hot air rises. A burner at the bottom of the balloon provides the |
SCIENCE |
B17 |
____________________. As the air inside the balloon gets hotter, the balloon takes off. Its height above the ground is determined by how |
HOT |
B18 |
hot the air inside is and its
______________ of travel depends on the wind. |
DIRECT |
Подготовительные упражнения:
Read the text with questions B12 – B18 in Section 3. Grammar and vocabulary. For each gap, decide what kind of word (noun, adjective, etc.) fills each gap.
B12 _____________
B13 _____________
B14 _____________
B15 _____________
B16 _____________
B17 _____________
B18 _____________
[Key: B12. noun; B13. adjective; B14. noun; B15. adjective; B16. adjective; B17. noun; B18. noun]
Complete the table:
verb |
noun |
adjective
|
invent |
______ |
_______ |
fly |
______ |
_______ |
_______ |
______ |
hot |
direct |
______ |
_______ |
[Key:]
verb |
noun |
adjective
|
|
inventor
invention |
inventive |
|
fly
flight
flyer |
flying |
heat |
heat |
|
|
director
direction |
direct |
Задание № 3 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ
Объектом контроля в данном задании служат лексико-грамматические навыки. Тип задания – выбор ответа из четырёх предложенных. В задании требуется заполнить пропуски в тексте лексическими единицами, соответствующими контексту. После выполнения задания необходимо отметить выбранный вариант в части А бланка ответов (верхняя часть бланка) под соответствующим номером.
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А22 – А28. Эти номера соответствуют заданиям A22 – A28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа. |
“It’s Only Me”
After her husband had gone to work, Mrs. Richards sent her children to school and went upstairs to her bedroom. She was too excited to do any housework A22 ____________ that morning, because in the evening she would be going to a fancy dress party with her husband. She intended to dress up as a ghost and she had made her costume the night before.
Now she was A23 ______________ to try it on. Though the costume consisted only of a sheet, it was very effective. Mrs. Richards put it A24 _________, looked in the mirror, smiled and went downstairs. She wanted to find out whether it would be
A25 ___________ to wear.
Just as Mrs. Richards was entering the dining-room, there was a A26 ____________________ on the front door. She knew that it must be the baker. She had told him to come straight in if ever she failed to open the door and to leave the bread on the kitchen table. Not wanting to A27 ______________________ the poor man,
Mrs. Richards quickly hid in the small store-room under the stairs. She heard the front door open and heavy footsteps in the hall. Suddenly the door of the store-room was opened and a man entered. Mrs. Richards realized that it must be the man from the Electricity Board who had come to read the meter. She tried to A28 _________________________ the situation, saying “It’s only me”, but it was too late. The man let out a cry and jumped back several paces. When Mrs. Richards walked towards him, he ran away, slamming the door behind him.
A22
1) show; 2) performance; 3) party; 4) programme
A23
1) nervous; 2) restless; 3) ill at ease; 4) impatient
A24
1) up; 2) on; 3) over; 4) down
A25
1) attractive; 2) exciting; 3) comfortable; 4) cozy
A26
1) knock; 2) kick; 3) hit; 4) crash
A27
1) fear; 2) worry; 3) disturb; 4) frighten
A28
1) describe; 2) explain; 3) interpret; 4) clear
Из приведённого примера (демоверсия ЕГЭ 2007 г.) видно, что в данном задании оценивается знание и умение пользоваться лексико-грамматической сочетаемостью лексических единиц в контексте. Для успешного выполнения задания необходимо различать нюансы близких по значению лексических единиц и понимать, какое из этих значений востребовано контекстом. Кроме того, важно учитывать, с какими структурными языковыми единицами может сочетаться слово в контексте (предлогами, инфинитивом, герундием и т.д.)
Система тестовых заданий и подготовительных упражнений для совершенствования упомянутых лексико-грамматических навыков и умений, а также для знакомства с алгоритмом выполнения тестового задания представлена в упомянутом нами сборнике тестов для подготовки к ЕГЭ.
Приведём пример одного из заданий и упражнений к нему.
TEST 4
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика
Задание 3
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А21 – А28. Эти номера соответствуют заданиям А21 – А28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.
How was Jackson going to A21 ______________ rid of Simon? That was the question that had kept him awake for the previous three nights, and which he pondered as he now walked home from work. It had all started so innocently, as a favour to a friend.
‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’ Simon had asked. ‘Just for a couple of nights.’ Jackson of course had said yes, thinking that it would be just for two nights. How wrong he had been.
Now, more than four months on, Simon was still in the flat and there seemed little evidence to suggest he was A23 ______________ to leave. The evidence, in fact, pointed to quite the opposite conclusion. Simon seemed to have A24 ________________ in so comfortably, Jackson wondered sometimes if it was actually Simon’s flat, and he, Jackson, was the one staying there as the guest.
Jackson knew he should A25 ______________ his feelings clear to Simon – that he valued his own privacy, that he didn’t want to live with someone else on a permanent basis, that he felt Simon was abusing his hospitality – but the truth was he was scared. Not scared of how Simon would react physically, but scared that Simon would take offence, and would A26 ___________________ him of being selfish and not caring about a friend who was in trouble. And Simon was in trouble. With no job, no money and nowhere else to stay, where would Simon go if Jackson A27 ________________ him out? ‘Maybe I am being selfish,’ Jackson thought, ‘but the situation just can’t go on like this.’
He made the decision to bring the subject up sometime that evening. ‘I won’t ask him to leave immediately,’ he reasoned. ‘That would be unfair, and would put him in a difficult A28___________.
But I’ll explain that the whole arrangement was meant to be temporary, has gone on for a very
long time now, and that, while it’s been nice
having Simon as a flatmate it just can’t go on indefinitely.’
For the rest of the walk home, he rehearsed exactly what he was going to say.
A21
1) have; 2) get; 3) take; 4) set
A22
1) in; 2) out; 3) over; 4) up
A23
1) intending; 2) assuming; 3) devising;
4) conceiving
A24
1) settled; 2) established; 3) launched; 4) relaxed
A25
1) convey; 2) express; 3) make; 4) tell
A26
1) charge; 2) condemn; 3) blame; 4) accuse
A27
1) let; 2) sent; 3) threw; 4) did
A28
1) location; 2) position; 3) point; 4) site
[Key: A21. 2; A22. 4; A23.1; A24. 1; A25. 3; A26.4; A27. 3; A28.2]
Подготовительные упражнения:
1. Read the text with gaps A21 – A28 in Section 3. Grammar and vocabulary and answer the questions.
В рассматриваемом тестовом задании особенно важно внимательно прочесть текст и понять смысл контекста для точного определения значений пропущенных слов. Данное упражнение формирует необходимое для выполнения задания умение прогнозировать содержание пропущенной части по окружающему контексту.
1. How was Jackson going to A21 ____________ rid of Simon?
Jackson wants Simon to:
a. leave.
b. stay.
2. ‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’
Simon is asking Jackson for:
a. financial help.
b. somewhere to stay.
3 …there seemed little evidence to suggest he was A23 _______________ to leave.
The word that fits in the gap probably means:
a. creating.
b. planning.
4 Simon seemed to have A24 ________________in so comfortably…
This suggests that Simon was treating the flat as if:
a. it was his home.
b. he was a temporary guest.
5 Jackson knew he should A25 _______________his feelings clear to Simon…
Jackson knew he should:
a. tell Simon exactly how he felt.
b. change how he felt about Simon.
[Key: 1. a; 2. b; 3. b; 4. a; 5. a]
2. Circle the correct word to complete the patterns.
Знание и навык использования фразовых глаголов – один из объектов контроля в тестовом задании № 3 раздела «Грамматика и лексика» ЕГЭ. Именно этот навык необходим для правильного выбора ответа на тестовый вопрос А26 приведённого нами тестового задания из сборника тестов. В подготовительном упражнении внимание учащихся привлекается к тому, что выбор ответа зависит от содержащегося в контексте послелога.
1. charge someone with/for (doing) something
2. condemn someone with/for (doing) something
3. blame someone with/for (doing) something
4. accuse someone for/of (doing) something
[Key: 1. with; 2. for; 3. for; 4. of]
Контрольные вопросы:
1. Из каких заданий состоит раздел ЕГЭ «Грамматика и лексика»?
2. Какие навыки и умения являются объектами контроля в данных заданиях?
3. Каков алгоритм выполнения заданий в разделе?
4. Почему важно начинать каждое из заданий с прочтения текста, предъявляемого в задании?
5. Что необходимо знать и уметь для заполнения пропусков в текстах в первом задании, во втором задании, в третьем задании?
|