Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №19/2007
English for Students of Information Technology. Элективный курс
TEACHING MATERIALS

English for Students of Information Technology

Элективный курс

Пояснительная записка
Уроки по предлагаемому курсу были проведены в 11-х классах в сентябре 2007 г. Затем был проведен урок-конференция, на котором ученики представили свои доклады и сообщения по предложенным темам, в том числе “Harmful Programs”, Network Viruses, Cryptography.
Данный элективный курс предназначен для учащихся старших классов общеобразовательных и специализированных школ и может быть предложен для предпрофильного или профильного обучения. Он может быть также использован в системе дополнительного школьного образования.

Цель курса:
Основной целью данного курса является овладение навыком чтения текста по специальности, овладение лексикой данной области знаний, а также формирование коммуникативной компетенции в данной области знаний.

Задачи курса:
• дать учащимся необходимые знания и практические умения для использования английского языка в интересующей их сфере деятельности;
• развивать умения пользоваться английским языком как средством профессионального развития и общения;
• расширить спектр учебных ситуаций и задач с ориентацией на реальную научную и практическую деятельность;
• активизировать познавательную деятельность учащихся.

Содержание курса:
Курс предусматривает формирование и совершенствование языковых и речевых умений:
для чтения и понимания научной литературы;
для извлечения необходимой информации;
для высказывания своего мнения о прочитанном и услышанном;
для ведения беседы в пределах изучаемой специальности.
Предлагаемый курс в качестве текстовой основы использует интернет-ресурсы.

Формы проведения занятий:
• уроки-семинары с использованием различных методик обучения;
• дискуссии и обсуждения новейших средств и технологий;
• уроки-конференции.

Продолжительность курса:
Курс состоит из двух тематических модулей по 5 часов каждый, начиная с 1 полугодия в 10-м или 11-м классе.
Рабочая программа для учащихся Х–ХI класса (уровень intermediate)
Продолжительность – 11 часов (1 четверть)
Интенсивность занятий 1 час./нед.
Учебные материалы: Тематическая подборка текстов.

Учебно-тематический план

Тема 1. Numbers and Numerals

Тема 2. Programming

Приложение

UNIT 1. Programming

A modern digital computer is simply a device that follows instructions. These instructions tell the computer to perform specific actions such as writing information to the video screen, performing complex computations, or reading data from a floppy disc.
In order to solve a problem using a computer, we must express the solution to the problem in terms of the instructions of the particular computer. A computer program is actually just a list of instructions necessary to solve a specific problem, and the creation of this instruction list is computer programming. Programming is the process of producing a set of instructions for a computer to make it perform a specific task. The task can be anything from the solution to a mathematical problem to the production of a graphics package.
The approach or method that is used to solve the problem is known as an algorithm. For example, if we wish to develop a program that tests if a number is odd or even, then the set of statements which solves the problem becomes the program. The method that is used to test if the number is even or odd is the algorithm. To develop a program, to solve a particular problem, we first express the solution to the problem in terms of an algorithm and develop a program, which implements this algorithm. Then we can proceed to write the instructions necessary to implement the algorithm on a particular computer system. These instructions would be expressed in the statements of a particular computer language, such as BASIC, PASCAL, or C.

The words to the text:
digital - цифровой
device - устройство
perform - выполнять, делать, исполнять
computation - вычисление, подсчёт, расчет
floppy - гибкий
solution - решение
creation - создание
approach - метод, подход
odd - нечётный
even - чётный
particular -данный, конкретный, особый
implement - выполнять, осуществлять, восполнять

1. Look through the text and find equivalents to the following terms.
1. Цифровой компьютер –
2. Вывести информацию на видеоэкран –
3. Список инструкций (команд) –
4. Набор команд –
5. Создание графического пакета –
6. Число чётное или нечётное –
7. Разработать программу –
8. Решить определённую проблему –
9. Продолжить написание команд –

2. Answer the questions.
1. What is a modern digital computer?
2. What actions do the instructions tell the computer to perform?
3. What is a computer program?
4. What is programming?
5. What is an algorithm?
6. What should be done to develop a program to solve a particular problem?

UNIT 2. Software

The physical components of a computer (the hardware) are not useful by themselves. Before they can function as intended, computers need programs to coordinate the activities of these physical components. In addition, they need programs designed to perform specific tasks, such as word processing, payroll calculations, budget analyses, data manipulations, or the presentation of information to students. All such programs are known as software.
A program is a series of instructions that tells the computer what to do. When the computer actually follows the instructions, we say that it executes the program. Computers will do only what they are told; they cannot make inferences or reach decisions by themselves. Consequently, every detail must be provided, because with missing steps or details the program will fail to perform as desired.
Programs of all types share one common feature. They consist of a list of instructions that the central processor can recognize. In reality, we rarely write the instructions that the processor itself needs, rather we write instructions that are later translated into these by a special program called either a compiler, condenser, or an interpreter, depending on how it performs the translation. At the processor level, instructions are very primitive, consisting of short sequences of bits representing numbers, which makes them difficult to use. Fortunately, instructions have been developed that are more meaningful to people, such as PRINT or GOTO that have meanings similar to their English language counterparts. These are far easier to use and are called high-level. A whole set of instructions is called a language.

The words to the text:
software - программное обеспечение
hardware - аппаратные средства
intend - намереваться, предназначать
word processing - обработка текстов
payroll - платёжная ведомость
execute - выполнять
inference - логический вывод
consequently - следовательно
compiler - компилятор
interpreter - интерпретатор
sequence - последовательность
meaningful - содержательный
counterpart - копия
 
1. Make up sentences.
1. hardware/Computers/the/need/of/coordinate/the/to/programs
2. is/to/a/instructions/A/of/that/program/series/tells/the/what/computer/do
3. by/Computers/make/or/themselves/cannot/decisions/inferences/reach
4. instructions/the/Programs/a/of/that/of/consist/processor/recognize/can/list/central
5. A/language/is/of/set/called/whole/a/instructions

Key:
1. Computers need programs to coordinate the activities of the hardware.
2. A program is a series of instructions that tells the computer what to do.
3. Computers cannot make inferences or reach decisions by themselves.
4. Programs consist of a list of instructions that the central processor can recognize.
5. A whole set of instructions is called a language.

UNIT 3. High-level Programming Languages

There are literally hundreds of high-level languages, each one having strengths and weaknesses for any particular application. The language COBOL (common Business Oriented Language) for example, was designed for business applications. It is very useful at handling large amounts of stored information and can be used to design complex forms and reports. FORTRAN (FORmula TRANslation) is one of the oldest high-level languages. FORTRAN makes complex calculations easy to perform but is not very good at manipulating records or formatting output reports.
All the programming languages have advantages and disadvantages. All are very flexible: most things that you want done can be programmed. However, since they also require complete specification of every detail, programming languages can be difficult to use. Programming errors are common, and it often takes a great deal of time to write a completely functional and problem-free program.
 
The words to the text:
application - применение
handle - управлять
amount - количество
formatting - форматирование
output - выходные данные
 
1. Look through the text and find equivalents to the following terms.
1. языки высокого уровня –
2. без преувеличений –
3. управление большим количеством сохранённой информации –
4. для любого частного применения –
5. был разработан для использования в бизнесе –
6. форматирование выходных данных –
7. очень гибкие –
8. требуют полной спецификации каждой детали –
9. ошибки программирования –

2. Answer the questions.
1. What applications was the language COBOL designed for?
2. What does the name COBOL stand for?
3. What is FORTRAN good at?
4. What language will you use if you have to manipulate records or format output reports?

UNIT 4. A Short Description of Basic

BASIC is a general-purpose high-level programming language, originally designed to develop programs in conversational mode. The name BASIC stands for Beginner’s All-purpose Symbolic Instruction Code. This language is found on most microcomputers because it is user-friendly and easy to learn.
BASIC consists of two main parts: the source language statements – the instructions which form the program – and the system commands which allows us to control and edit a program.
BASIC enables the user to interact with the program while it is being executed which means that data can be input while the program is running. Each instruction is given a line number which defines the logical sequence of statements within the program. Some well-known system commands in BASIC are RUN, which executes a program held in BASIC file; LIST, which prints a listing of a program on the screen; and DELETE, which removes a program from a file.
A large number of PC manufacturers adopted BASIC. At present, however, there are so many versions and extensions that program written for one type of PC might not be compatible with another.

The words to the text:
consist of - cостоять из
source language - исходный язык, входной язык
edit - редактировать
enable - позволять, давать возможность
define - определять
extension - расширение, распространение
compatible совместимый

1. Look through the text and find equivalents to the following terms.
1. которые позволяют редактировать –
2. взаимодействовать с программой –
3. во время её выполнения –
4. дан линейный номер –
5. определяет логическую последовательность –
6. печатает текст программы –
7. не совместим с другим типом –

2. Answer the questions.
1. What does the name BASIC stand for?
2. What main parts does Basic consist of?
3. What does Basic enable the user to do?
4. What is each instruction given a line number for?

Контрольная работа № 1

1. Translate into English
а) В древние времена было труднее, чем сегодня, научиться использовать дроби, так как тогда никто не придумал (знал) никакого лёгкого способа записывать их.
Вообще, древние избегали дробей, давая специальные названия частям различных мер.
Десятичные дроби были введены в начале XVI века, хотя находят некоторые следы их более раннего использования. Десятичные дроби сейчас более приняты в использовании, чем обыкновенные дроби.
Метрическая система возникла во Франции примерно в 1800 г., но широко не использовалась до середины столетия. Она сейчас является стандартом в большинстве ведущих стран, кроме англоязычных.

б) Наши современные числа 1, 2, 3 имеют долгую историю. Четыре, как мы его теперь представляем, 4, не имеет столь же древней истории, как первые три числа. Оно впервые получило достаточное распространение в Европе около семи веков тому назад.
Происхождение остальных числительных вообще не известно. Так как в древние времена путешествовать и обмениваться информацией было трудно, то разные племена развивали разные языки. Единственными образованными людьми были монахи. Они изобретали свои собственные буквы и числа. Когда путешествовать стало легче и когда купцы и правители почувствовали необходимость в письменности, числительные разных племён начали приобретать схожие черты и названия.

Контрольная работа № 2

1. Match the Russian terms with the English ones.

Key:
1. c; 2. d; 3. e; 4. f; 5. i; 6. h; 7. g; 8. j; 9. a; 10. b

2. Complete the sentences with a proper word.

producing, run, digital, instructions, high-level, approach

1. A modern (1)_________ computer is simply a device that follows instructions.
2. Programming is the process of (2)__________ a set of instructions for a computer to make it perform a specific task.
3. The (3)__________ or method that is used to solve the problem is known as an algorithm.
4. A computer understands only the (4)_________ written in a specific language, called machine language.
5. Programs written in (5)________ languages have a number of advantages.
6. Computers can (6)_____________ only programs written in the language that they understand, their individual machine language.

Key:
1. digital; 2. producing; 3. approach; 4. instructions; 5. high-level; 6. run

3. Complete the text with proper word.

the computer, the code, stages, errors, performed

There are five (1)______________________ in programming. First, the computations to be performed must be clearly and precisely defined. Second, the actual coding is (2)_________________. Third, some procedure is used to get (3)________________ into the memory of the computer. Fourth, debugging the code, i.e. detecting and correcting any (4)_________ takes place. Fifth, running the code on the (5)_______ and tabulating the results is performed.

debugging - отладка (программы или системы)

Key:
1. stages; 2. performed; 3. the code; 4. errors; 5. the computer

Темы проектов и докладов

1. A history of a mathematical discovery.
2. Outstanding inventions in computing.
3. Using mathematics in your future professional activity.

By Youdif Boyarskaya,
School No. 814, Moscow