Writing Poems а la...
В течение ряда лет в лингвистической
гимназии № 23 г. Владимира преподаётся
интегрированный курс «История и литература
Англии и США». Основные задачи данного курса – 1)
внести вклад в формирование целостного
мировоззрения учащихся на основе осознания
исторической обусловленности литературного
процесса; 2) помочь им установить
причинно-следственную связь между историческими
событиями и развитием литературы, а также
осознать роль литературы в гражданской жизни
общества; 3) дать учащимся представление об
основных исторических событиях, эпохе, в которой
жил и работал тот или иной писатель, познакомить
их с основными жанрами и произведениями.
Изучение истории и литература Англии и
США даёт возможность воспитать у учащихся
уважение и любовь к гуманитарным наукам, развить
их лингвострановедческую компетенцию, показать
взаимозависимость развития национальной и
межнациональной истории и литературы, помочь
учащимся развить свое понимание прошлого.
Используя различные методики и технологии при
прохождении тем, учитель предоставляет учащимся
возможность приобрести навыки поисковой и
проектной работы, самостоятельной работы с
книгой, умение вести диалоги, беседы, дискуссии.
Большое внимание уделяется выполнению
креативных заданий, способствующих развитию
творческих способностей учащихся (e.g. creating an ideal
society, writing in another genre, etc.)
Одним из самых любимых видов работы (по
мнению учащихся) в рамках данного курса является
работа над проектом Writing Poems a‘la Emily Dickinson. Работа
над проектом способствует формированию у
учащихся ценностного отношения к мировой
культуре, развитию чувства языка и навыков
стихосложения. Данный проект обычно выполняется
в течение двух – трёх уроков при прохождении
темы Transcendental Literature.
Т.В. Семенова, М.В. Семенова,
Лингвистическая гимназия № 23, Владимир
e-mail: painteddesert@rambler.ru
Статья опубликована при поддержке Группы компаний Голд-Медиа. Ищите современное оборудование для презентаций и выставок? Обратитесь в Голд-Медиа, выбирете необходимое вам оборудование, будь то мобильная витрина, стенд, флагшток или буклеты. В Голд-Медиа это все изготовят, соберут и доставят в указанный срок по указанному адресу. Посетите официальный сайт компании www.G-MG.ru/ и ознакомьтесь с каталогом предоставляемых товаров и услуг.
Activity 1. Learning about Transcendental Literature
Students learn about creative work of the most prominent
representatives of Transcendental Literature such as Ralph Waldo Emerson, Henry David
Thoreau, Emily Dickinson (they read the biographies of the writers, their spiritual
vision, best poems).
Activity 2. Preparatory Reading and Discussion
Students read Emily Dickinson’s poem “Fame”.
Fame
Fame is a bee.
It has a song –
It has a sting –
Oh, too, it has a wing.
Before the reading, the teacher may discuss with the students such
concepts as
Figurative language
Symbolism
Abstract nouns
After reading the poem the teacher may ask the following
questions:
1. What do you think Emily Dickinson is trying to say to her readers?
2. How would you interpret Fame’s “song”, “sting”, “wing”?
Possible answers:
1. Emily Dickinson wants to show the duality of fame.
2.
a) “song” – when people are famous their souls sing,
…they are happy, …compliments sound like sweet music to them;
b) “sting” – fame is very poisonous, the character of famous people worsens;
c) “wing” – fame is not permanent, but flies away.
Activity 3. Brainstorming
The teacher tells the students that they will write poems in the same
format as Dickinson’s “Fame”. Students brainstorm nouns for abstract concepts
such as anger, imagination, power, love, life, wealth, etc. The teacher records
their suggestions on the blackboard.The teacher asks the students to choose one noun
on the blackboard and make a list of words and phrases that describe it.
(Possible answers: anger – destructive, raging, unlimited, etc.)
The teacher asks the students to select an animal, a plant or some other notion from the
world of nature that possesses the same qualities as a noun with an abstract concept.
(Possible answers: tiger – a fast runner, fierce, having sharp claws, etc.)
Students write down these qualities or attributes on two separate lists.
Activity 4. Writing а la Emily Dickinson
Students must decide which of the possible comparisons between the
abstract concept and the concept from the world of nature will make the best poem, and
which comparison might be the best for the last line which, like Dickinson’s makes the
reader stop and think. In writing their poems, the students follow the format below: (They
may use is or another verb for has)
________________ is a ________________
It has a ______________________________________
It has a ______________________________________
Oh, too, it has _________________________________
Students are encouraged to illustrate their poems.
(Работы учащихся см. в Приложении.)
Activity 5. Presentation and Evaluation
Students make presentations of their poems. They may organize a
classroom exhibition of poems and/or choose the most impressive poems from their
viewpoint.
Finally students evaluate their participation in the project. They may also express their
suggestions about other projects they would like to do while learning “History and
Literature of Great Britain and the USA”
Possible questions for evaluation:
1. Was participation in the project interesting for you? Why/why not?
2. Did you experience any difficulties while doing it?
3. What changes might be introduced into the project from your point of view?
В заключении хотелось бы отметить, что
успех данного проекта вдохновил учителей и
учащихся на создание проекта Writing songs а la... и
разработку проекта Writing Tales а la...
Примечание. Данный вид работы
может использоваться не только на уроках
литературы США, но и на уроках английского языка,
например при прохождении такой темы как Friendship,
а так же при проведении внеклассных мероприятий,
посвящённых дню Святого Валентина (учащимся
можно предложить написать стихотворение на тему
Love)
Список использованной литературы:
1. Володина М.Е., Семенова М.В.,
Семенова Т.В. Программа интегрированного курса
«История и Литература Англии и США». Владимир 2003
г.
2. Bright Ideas. A Teacher’s Resource Manual. Office of EL Programs.
Washington D.C. 1998
3. Outline of American Literature. US Information Agency. 1994
4. Poems of Emily Dickinson. The Belknap Press of Harvard University Press. 1955
Приложение
Students’ Poems
LOVE
Love is snow.
It comes suddenly
It is bright and shiny
Oh, too, it can melt.
Anna Sladkova |
* * *
Love is a brook.
It may be deep
It may be shallow
Oh, too, it may be underground.
Yulia Egorova |
* * *
Love is a flame.
It can warm
It can fade
Oh, too, it can burn.
Kseniya Golovkina |
* * *
Love is a flower.
It has fresh leaves
It has colored petals
Oh, too, it may be eaten.
Dasha Kachanova |
FURY
Fury is a hurricane.
It is strong
It is sudden
Oh, too, it is blind.
Masha Titova |
FRIENDSHIP
Friendship is a dog.
It has fidelity
It has teeth
Oh, too, it has fleas.
Kira Grigoryeva |
LIFE
Life is a zebra.
It has white stripes
It has black stripes
Oh, too, it can pass very quickly.
Yulia Lezova |
DREAM
Dream is a star.
It shines brightly
It is so far
Oh, too, it lights your way in the darkness.
Masha Starostina |
HAPPINESS
Happiness is a butterfly.
It has bright wings
It’s very light
Oh, too, it can fly up into the sky.
Polina Lyuzina |
* * *
Happiness is an icicle.
It has many patches of sun.
It is very fragile
Oh, too, it has a short life.
Kseniya Rudosvetlova |
* * *
Happiness is a mist.
It is everywhere
It is around us
Oh, too, we can’t catch it.
Dasha Kachanova |
* * *
Happiness is a bird
It has light wings
It sings wonderful songs
Oh, too, you can’t keep it in a cage.
Svetlana Savelyeva |
|