Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №2/2005

CLASSROOM ACTIVITIES

“Экскурсия в зоопарк”

Конспект итогового интеллектуально-развивающего занятия по экологии (о Всемирном фонде дикой природы WWF) на английском языке (III–IV класс)

Задачи обучения:

  • закрепить речевые образцы, грамматические структуры, лексику по теме;

  • научить переносить знания в новую ситуацию общения;

  • практиковать в диалогической речи по теме.

Задачи развития:

  • развивать познавательные процессы: память, воображение, внимание;

  • развивать мыслительные навыки: обобщение, систематизация;

  • формировать познавательные умения: умение задавать вопросы, доказывать, рассуждать;

  • развивать, формировать интеллектуальную сферу.

Задачи воспитания:

  • воспитывать инициативность и активность в беседе, отзывчивость к сверстникам;

  • воспитывать доброту, любовь к окружающему миру, бережное отношение к животным, заботу о них;

  • воспитывать желание общаться на английском языке, получая при этом удовольствие, радость;

  • воспитывать этику культуры взаимоотношений.

Предварительная работа: лексика, грамматика, песенки, диалогическая речь: беседы по экологии, о Всемирном фонде дикой природы, о медицинских экспериментах на животных, о содержании их в зоопарках.

Оборудование: вывески “The Zoo”, “Souvenirs”, “Cafe”, “клетки” с животными (игрушки большие): панда, обезьяна, слон, жираф, медведь; в магазине сувениров: календари, мелкие игрушки животных; в кафе: столики и стулья, “продукты”; кепка смотрителя с надписью “Zoo”, маска белой овечки, маска черной овечки, три мешка с “шерстью”, магнитофон, аудиозаписи песен из сборника Г. Доли и Л.В. Компанейцевой.

Teacher: Well, class, I’d like to tell you about the WWF.

Pupil 1: What is WWF?

Teacher: It’s the World Widelife Fund. This Fund protects all kinds of animals, especially wild animals.

Pupil 2: Can we go to the Zoo to see the wild animals?

Teacher: Of course. Let’s sing a song about animals.

Дети поют песню.

Pupils: Tomorrow on Sunday we’ll go to the Zoo,
Tomorrow, tomorrow we’ll go to the Zoo.
There is a giraffe there and a yellow lion, too,
A bear and monkey, and a big elephant too.
Tomorrow on Sunday we’ll go to the Zoo,
Tomorrow, tomorrow we’ll go to the Zoo.
There is a walrus there and stripy tiger, too,
A zebra and a donkey, and a baby kangaroo.

У клеток с обезьяной и пандой.

Pupil 1: Do you see that monkey?

Pupil 2: Yes, it looks like you. Hey, there’s a strange animal.

Pupil 1: I know what it is. It’s a panda. It’s the symbol of the WWF.

Pupil 2: Do pandas live in the jungle?

Pupil 1: No, they live in bamboo forests in China.

Pupil 2: How do they survive?

Pupil 1: The WWF helps them to survive.

Pupil 2: What do they eat?

Pupil 1: They eat young bamboo plants. But here they get all kinds of leaves, vegetables and fruits. Now be quiet! I want to eat my apple.

Pupil 2: I’m wrong: you don’t look like a monkey. You look like a panda!

Дети уходят. Выходят две девочки.

Girls: – Well, we can see many wild animals here. But I know a song about sheeps: a white sheep and a black sheep.

– Oh, I know this song too! Let’s sing it together.

Девочки надевают шапочки черной и белой овечек. У каждой по три мешка “шерсти”. Весь класс поет песню, а девочки инсценируют ее.

Pupils: Baa-baa, black sheep, have you any wool?
Yes, sir. Yes, sir. Three bags full.
One for my master, one for my dame,
One for the little boy, Jimmy by name.
Baa-baa, white sheep, have you any wool?
Yes, sir. Yes, sir. Three bags full.
One for the mother, one for the father,
One for the little boy, who is my brother.

Девочки уходят. К клеткам подходят три ученика, один из них – смотритель в кепке.

Pupil 3: Mike, where do the animals sleep at night?

Pupil 4: Well, they don’t sleep in beds. Why don’t you ask the zoo keeper?

Pupil 3: Sir, eh... Mr. Keeper, do you know where the animals sleep at night?

Keeper: Yes, I do. The monkeys spend the night in the trees. The elephant and the giraffes stay outside and the other animals sleep in their cages.

Pupil 4: What do you feed the animals?

Keeper: Some animals only eat leaves, but tigers, for example, eat meat. They don’t like leaves. I always have to give them meat.

Pupil 3: I don’t see any tigers now. Where are they?

Keeper: You’re right, they aren’t here. They are in their cages, I hope! (Уходят от клеток с животными.)

Выходят два мальчика.

Boy 1 (показывает рукой на животных): I like animals. I like this Zoo. But now I’d like to play.

Boy 2: I know the game “Put your finger”. This is a musical game. Let’s sing and dance together.

Дети стоят полукругом и выполняют движения в соответствии со словами песенки, показывая пальчиком голову, нос, грудь, спину; на слова: “Don’t forget” – грозят пальцем в такт музыке; на проигрыш выполняют танцевальные движения.

Put your finger on your head!
On your head! On your head!
Don’t forget! Don’t forget!

Put your finger on your nose!
On your nose! On your head!
Don’t forget! Don’t forget!

Put your finger on your chest!
On your nose! On your head!
Don’t forget! Don’t forget!

Put your finger on your back!
Put your finger on your chest!
On your nose! On your head!
Don’t forget! Don’t forget!

Pupil 5: Oh, my friends, I’m thirsty and hungry. Let’s go to the cafe.

Pupils: – Oh, yes!
– Yes, of course!
– With great pleasure!

Дети идут в кафе, садятся за столики, изучают меню, заказывают напитки и еду.

Pupils: – I’d like a pink milk shake.
– I want a glass of lemonade, pink lemonade, please.
– For me a cup of coffee, black, please.
– I need a cup of hot chocolate.
– I want to eat something. I’m hungry. I can smell French fries.
– Can you? Why aren’t you a panda?
– Why do you say that?
– Then we can feed you leaves instead of French fries. They are not so expensive.

На середину зала выходят двое детей.

– Mike, I know a new song “Head and Shoulders”. It is very interesting, quick song. I like it very much.
– I like this song too. My brother and I like to sing it and dance together.
– Let’s sing it with our classmates.
– With great pleasure!

Дети весело поют песенку и выполняют все движения, показывая руками части тела; на проигрыш весело танцуют.

Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes, knees and toes.
Eyes, ears, mouth and nose.
Head, shoulders, knees and toes.

Из кафе дети идут к “клеткам с животными”, садятся на скамейки, один ученик идет в магазин “Сувениры”.

Pupil 6: Good afternoon.

Pupil 7: Can I help you?

Pupil 6: I want to buy a present for my father.

Pupil 7: Does your father like calendars?

Pupil 6: Oh, yes! This calendar is from the WWF!

Pupil 7: Yes, there are beautiful photographs of parrots: green, yellow, red.

Pupil 6: And also one of a panda in black and white. How colorful!

Pupil 7: You’re pulling my leg! Anything else?

Pupil 6: No, thank you. How much is it?

Pupil 7: That’s two pounds and forty pence.

Pupil 6: Here you are.

Pupil 7: Thank you. Bye-bye.

Pupil 6: My friends, we know the game “Wild animals”. It’s very funny game. Let’s play it together.

В клетке зоопарка ребенок-”зверь”. Не тигр, не лев, а дикий-дикий зверь. У него даже нет названия. Зверь выполняет разные движения, а дети поют:

1. Look at the Wild Animal. Wild Animal.
Wild Animal. Look at the Wild Animal,
The Animal is sleeping. (все делают шаг вперед)

2. Look at the Wild Animal. Wild Animal.
Wild Animal. Look at the Wild Animal,
The Animal is sitting, (все делают шаг вперед)

Далее зверь стоит (is standing), и, наконец, бежит (is running), пытаясь поймать кого-нибудь из детей. (Можно брать разные глаголы и играть).

Дети садятся на стулья и ведут беседу о домашних животных.

Pupil 8: Who has a pet at home?

Pupil 9: I have three: two cats and a parrot.

Pupil 10: My brother has a white rat.

Pupil 11: A rat is a pet? People also use rats for animal experiments.

Pupil 8: Why is that?

Pupil 9: They want to find medicines to cure diseases.

Pupil 8: I don’t approve.

Pupil 10: I don’t like it either, but sometimes it’s necessary.

Pupil 11: Yes, of course. But now, friends, let’s go home. It’s time, I think.

Pupils: – Oh, yes!
– You are right.
– Yes, of course.

Pupil 12: Oh, kids, wait a minute! We know a song about animals. Let’s sing.

Дети поют песню, четко и быстро выполняют движения.

Can you hop like a rabbit?
Rabbit, rabbit, rabbit, rabbit.
Can you jump like a frog?
Frog, frog, frog, frog.
Can you walk like a duck?
Duck, duck, duck, duck.
Can you run like a dog?
Dog, dog, dog, dog.
Can you fly like a bird?
Bird, bird, bird, bird.
Can you swim like a fish?
Fish, fish, fish, fish.
And still be a good child.
As good as you wish?

Дети прощаются с животными:

– Good bye!
– Bye, bye!
– See you soon!
– See you!

Дети уходят из зала с песенкой:

The more we get together, together, together.
The more we get together, the merrier we’ll be.
For your friends are my friends.
And my friends are your friends.
The more we get together, the merrier we’ll be.

By Lyubov Magomedova,
Primary School No. 3, Volgograd