Dictations
Which Involve Pictures
Владение иностранным языком сегодня
становится неотъемлемым качеством культурного,
образованного человека, что повышает интерес к
овладению иностранным языком: возникают
потребности обменяться информацией, вступить в
общение на иностранном языке, узнать новое.
Поэтому одной из наиболее актуальных и
одновременно сложных проблем современной
методики является развитие иноязычной
коммуникативной компетенции учащихся. Опыт
преподавания свидетельствует, что в современной
общеобразовательной школе есть реальные
возможности решить эту задачу при условии
использования целенаправленной и эффективной
технологии обучения.
Овладение коммуникативной компетенцией
предполагает освоение четырех видов речевой
деятельности – аудирования, говорения, чтения и
письма в их тесной взаимосвязи. Правильно
подобранные методические приемы помогают не
просто достигнуть конечной цели формирования и
развития речевых навыков и умений, но и сделать
процесс обучения более доступным, интересным и
развивающим.
Цель предлагаемых вниманию рекомендаций –
ознакомить с диктантом на иностранном языке как
одним из приемов практической реализации
коммуникативного подхода к развитию умений и
навыков иноязычного общения. Разумная
насыщенность текста диктанта грамматическими
формами и конструкциями, лексикой, необходимой
для организации общения в пределах данной темы
или ситуации, органически вписывает диктант как
методический прием в общую ткань урока. Диктант
эффективен как на этапе языковой тренировки, так
и в речевой практике. Кроме того, правильное
использование диктантов моделирует на уроке
такие ситуации, которые предполагают
личностно-ориентированную направленность
заданий и коллективное взаимодействие обучаемых
в процессе учебной деятельности.
My Room
1. Listen to the text, look at the picture and find the objects in
it. Write down only the “wrong” sentences. (Key: in italics)
MY ROOM
There is one window in my room. There are curtains on the window. To
the right of the window there is a desk. There’s a vase on it. There are five
roses in the vase. To the left of the desk there is a chair. There is a TV-set on the
desk. There are two pictures on the wall to the left of the TV-set. There is a lamp
above the pictures. There is a bed at the wall and near the bed there is a rug. There
is a sofa near the door. Under the sofa there is a cat.
2. Compare your work with your friend’s.
3. Correct mistakes and write down your variant of the sentences.
4. Is your room like this one?
WJRDS ON A PICTURE DICTANTION
BLOCK I. (VANISHING SPECIES)
1. Listen to the names of animals. Place them on the map in proper
places.
сamel, Asian elephant, spider, monkey, lynx, Californian condor, bald
eagle, humpback whale, black rhino, kangaroo, giant tortoise, zebra, crocodile, bison,
cockatoo.
2. Compare you map with your partner’s.
3. These animals are in danger. Why?
Для выполнения учащимися этого
задания учителю необходимо заранее приготовить
контурные карты по географии.
BLOCK II
1. Перед вами пустая комната.
Прослушайте список предметов мебели и запишите
или зарисуйте их там, где вы разместили бы эту
мебель.
cupboard
sofa
mirror
shelf
table
TV set
armchair
chest of drawers
2. Сравните свой рисунок с рисунками
одноклассников.
3. Расскажите, что Вы хотели бы
добавить к обстановке этой комнаты, чтобы она
выглядела более уютной.
4. Опишите свою комнату.
SINGLE-WORD DICTATION
BLOCK I
1. Listen to the words, and write them down in the proper of the two
categories:
FRUIT:
____________
____________
____________
____________ |
VEGETABLES:
_______________
_______________
_______________
_______________ |
bananas, apples, tomatoes, onions, pears, cabbage, apricots, oranges,
potatoes, carrots.
2. Exchange your work and check your friend’s dictation.
3. Complete the sentences and say:
I like ...
I’d like to buy some …
BLOCK II
1. Listen to the story about a student’s favourite school
subjects. Write down the names of the subjects:
My favourite subjects are Cooking, History, Art and Science. I like
English and Literature, too.
2. Compare your list of words with your partner’s list. Correct
mistakes, if any.
3. Interview your classmate about his/her favourite subjects.
4. Tell the class about your and your friend’s favourite school
subjects.
BLOCK III
1. Listen to the clothing vocabulary. Write them down dividing them
into three groups:
BOYS’ WEAR:
____________
____________
____________
____________
____________
____________ |
GIRLS’ WEAR:
____________
____________
____________
____________
____________
____________ |
EITHER:
____________
____________
____________
____________
____________
____________ |
Boots, raincoats, trousers, pullovers, shirts, pyjamas, pants, gloves,
sweaters, shoes, tights, dresses, ties.
2. Compare your lists of words with your friend’s.
3. Tell the class what clothes you like to wear, what things you
have on today, and what things you would like to wear.
BLOCK IV
1. Listen to the words describing people’s characters.
Write them down in three columns: positive, negative and other.
+
________
________
________
________
________
________
________
________
________ |
–
________
________
________
________
________
________
________
________
________ |
0 Neutral
________
________
________
________
________
________
________
________
________ |
kind, patient, hardworking, critical, artistic, creative, brave,
honest, serious, reliable, practical, selfish, romantic, thoughtful, friendly, generous,
sociable, greedy, sensitive, careless, reticent, prudent, gentle, sympathetic, emotional,
easy-going, loyal, lazy, mystical.
2. Compare your work with your classmate’s.
3. Describe your character using the words: extremely, not at all,
quite, a bit, rather.
DICTATIONS WITH GRAMMAR TASKS
BLOCK I
1. Выпишите из текста существительные
во множественном числе, определите их начальную
форму (единственное число).
Tom’s farm is in the country. There is a farm house with flowers
round the door and the windows. There are a lot of animals on the farm. There are horses,
cows, sheep, hens and pigs. The man near the door is farmer Tom. His wife is working in
the garden, and his two sons are playing in the yard with their dog and four puppies.
Tom’s daughter Mary is in the room. She is drawing a picture. There are eight mice and a
big cat in the picture.
2. Проверьте свою работу по ключам.
3. Озаглавьте текст.
4. Расскажите одноклассникам о своих
домашних животных.
BLOCK II
1. Выпишите из текста глаголы в Past Simple
Tense.
NIGHT STORY
I watched a long film on TV last night, and it was very late when I
went to bed. I read a book in bed because I couldn’t go to sleep. I fell asleep at about
two o’clock at night, but I woke up suddenly at three because I heard a loud noise in
the kitchen. I walked downstairs, opened the kitchen door and I saw – our cat. I shouted
at it, and it ran away through the open kitchen window.
2. Напишите начальную форму этих
глаголов. Проверьте свою работу, сверяясь со
списком Irregular Verbs.
3. Ответьте на вопросы:
BLOCK III
1. Распределите слова по столбикам в
соответствии с их грамматическим значением (по
частям речи):
NOUN:
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________ |
VERB:
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________ |
ADJECTIVE:
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________ |
dog; cry; eat; far; money; ruler;
play; uncle; daughter; farm; hungry; build;
green; interesting; small; put; hunter; bag;
hand; tall; bad; clean; garden; bring;
river; good; bed; town; read; brought;
stop; find; go; boring; write; bright
2. Проверьте работу соседа по парте
или свою работу по ключам.
BLOCK IV
1. Выпишите из текста прилагательные
в сравнительной и превосходной степенях. Дайте
три формы степеней сравнения этих
прилагательных.
POSITIVE: |
________
________ |
________
________ |
COMPARATIVE: |
________
________ |
________
________ |
SUPERLATIVE: |
________
________ |
________
________ |
London is the capital of Great Britain. It stands on the banks of the
River Thames. It is one of the largest cities in the world. Tourists come to London to
visit its historic buildings. The most famous of them are St. Paul’s Cathedral and the
Houses of Parliament. The oldest building in London is the Tower. But the best thing about
the city is the parks. There are five of them in the city. The most interesting park is
Regent Park with its famous…
By Irina Antonova,
School No. 3,
Viliuchinsk, Kamchatka Region
|