Do You Know Your ABC’s?
What do we know about letters? Everybody is sure to answer that words
are made of letters. But can letters become words? Yes, they can, and very easily. There
are a lot of interesting set-phrases where letters have their own independent meanings.
A, a [ei]
1. 1-я буква английского алфавита
2. высшая отметка, “отлично” an A in maths –
“отлично” по математике straight А’s – круглые
“пятерки”
3. первый номер по порядку company A (in an infantry battalion)
– первая рота (пехотного батальона)
4. редк. кнопка телефона-автомата
(используется при междугородной связи в
Великобритании)
5. фильм только для взрослых (A-picture)
6. предмет высшего сорта, класса и т. п. grade A flour
– мука высшего сорта
7. малая полнота обуви
8. первый или второй номер бюстгальтера
9. группа крови А
10. муз. ля
11. имеющий форму буквы А; А-образный
A-frame – тех. А-образная опора
A-line – трапециевидный (о юбке,
силуэте одежды)
from A to Z – от альфы до омеги, от а
до я; с самого начала до самого конца
to know smth. from A to Z – знать что-л.
как свои пять пальцев; знать что-л. в совершенстве
from A to В – из точки А в точку В
not to know A from В – быть невежественным
/неграмотным/
a.k.a., aka (сокр. от also known as) – иначе
называемый; известный также под именем или
кличкой
John Smith a.k.a. George Brown – Джон Смит,
известный также как Джордж Браун
А1, А-1
1. судно первого класса в регистре
английского Ллойда
2. разг. первоклассный,
превосходный, замечательный, первый сорт
to feel A1 – прекрасно себя
чувствовать
the meals there are А1 – еда там первый
класс
a-go-go разг.
1) дискотека
2) небольшой дансинг с ансамблем рок-н-ролл
А.О.К., А-ОК, A-Okay adv.
1) косм. все системы функционируют
нормально
2) разг. всё в порядке; на высоте
В, b [bi:]
1. 2-я буква английского алфавита
2. отметка “хорошо” В in history – “хорошо” по
истории
3. муз. си
В flat – си-бемоль
В sharp – си-диез
B natural – си-бекар
4. имеющий форму буквы В; В-образный
5. второсортный; второразрядный; второстепенный
В class, В grade – второго класса /сорта/
a class В motion picture – посредственный
/низкопробный/ фильм; фильм, который идёт вторым
экраном
В flat – шутл. клоп
the three Bs – великая тройка (Бах,
Бетховен, Брамс)
not to know В from a bull’s foot /from a battledore, амер.
from a broomstick/ – не разбираться в элементарных
вещах, быть круглым невеждой; ни аза не знать
B-test – опытная эксплуатация
B-picture – низкопробный кинофильм
С, с [si:]
1. 3-я буква английского алфавита
2. отметка “удовлетворительно” а С in English –
“удовлетворительно” по английскому
3. муз. до
4. амер. cл. сто долларов
5. имеющий форму буквы С; С-образный
C-note амер. рaзг. стодолларовая
бумажка
С in С, C.-in-C. сокр. от commander-in-chief
с с pills слабительные пилюли
С clef муз. ключ системы до
D, d [di:]
1. 4-я буква английского алфавита
2. 4-й номер серии vitamin D – витамин D
3. мат. d (обозначение знака дифференциала)
4. муз. ре
D major – ре-мажор
D minor – ре-минор
5. школ. переходный балл; низкий
балл
6. пятьсот (римское обозначение этого числа)
7. имеющий форму буквы D; D-образный
D-iron – тех. коробчатое железо
8. (сокр. от damn): d (it)! – чёрт
возьми!
three-Dn, BD – трёхмерное, объёмное,
стереоскопическое изображение
Task 1. Fill in the gaps (choose between A, B, C, D).
1. Why do you take ____-notes with you? Don’t you have a credit card?
2. When was the ____ day? – On the 6th of June.
3. How do you like this film? – I don’t like it at all. It’s a ____-picture.
4. The teacher of music told us some interesting facts from the life of three ____s.
5. He reads all textbooks from ____ to ____ but he doesn’t know ____ from a bull’s
foot. – Is he really that stupid? – No, he just doesn’t remember anything.
6. My cousin is the best student in the class. He gets only ____s.
7. I’m not supposed to watch this movie. It’s a ____-picture and I’m only nine.
Answers: 1.С; 2.D; 3.B; 4.B; 5.A, Z; B; 6.A; 7.A.
Task 2.
Team N |
Students |
A-expressions |
translation |
B-expressions |
translation |
C-expressions |
translation |
D-expressions |
translation |
Divide students into two teams.
Ask the students of each team to write expressions with A,
B, C, D in the table. When both of the teams are ready, ask them to
exchange the cards and to translate the expressions into Russian.
Task 3. Read the story to the students and ask them to write down
all “letter set-phrases” and explain their meanings. Ask the students to continue the
story in writing. Then have a contest in the following categories:
a) who managed to use the greatest number of “letter set-phrases”
b) whose story is the longest
c) whose continuation is the most unexpected.
Once upon a time there lived Mr. X and Mr. Y. Mr. X was very rich. His
pockets were stuffed with C-notes. And he was very clever, too. When he was a
schoolboy he got only As. When he became a lawyer he learnt all the laws from A
to Z. The only problem he had was his funny last nickname. All his friends called him В
flat. Mr. X was very short.
And Mr. Y was just opposite. __________________
____________________________________________
Task 4. Try to write your class “ABC”, “FHG” or
“XYZ”. Distribute different letters among the students and ask them to find in the
dictionary as many set expressions with these letters as they can. Let them share their
knowledge and then play the charade game. The students are divided into two teams. The
members of team 1 whisper a “letter set-phrase” to a member of the second team. He
shows this expression with pantomime and his team has to guess it.
By Elena Aleyevskaya
|