Reading...? Why Not?
Разработка урока для 9-го класса
Тема: “Reading...? Why not?”.
Подтема: “Holiday report”.
Цели: активизировать ранее
изученные лексические единицы по теме “Summer
Holidays” и грамматические структуры V-ing формы,
форму Present Progressive, Simple Past; развивать умение
запросить информацию, способность к догадке,
воображению, развивать мотивацию к дальнейшему
овладению английским языком; познакомить с тем,
как американские и британские подростки
проводят свои каникулы.
Наглядный материал: иллюстрации,
дающие представление о летнем отдыхе.
Тип урока: комбинированный.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент.
Good morning, boys and girls! I am glad to see you.
2. Вводное слово учителя.
At last you are at school! Holidays are always great. During holidays
young people have free time to do what they want and just to relax. Who can guess what the
topic of today’s lesson is? (Учащиеся догадываются.)
3. Объявление темы и цели урока.
Yes, you are right. Today we are going to talk about your summer
holidays. You will learn to ask, to answer questions, to guess. We shall learn how British
and American teenagers spend their summer holidays.
4. Активизация лексических единиц.
What activities do you associate with the holidays?
Учащиеся работают в группах по
три-четыре человека, заполняют Word Web.
Затем схема составляется всем классом.
Учащиеся выходят к доске и подписывают на схеме
разные виды занятий.
Схема на доске получается такая:
(Побеждает та группа, которая
написала больше видов занятий.)
5. Активизация Present Progressive, Simple Present.
На доске иллюстрации по теме “Летний
отдых”. Учащиеся выходят к доске и подписывают
каждую картинку, активизируя грамматический
материал.
Например:
The children are swimming in the river.
Sometimes we swim in the river, too.
6. Работа в парах со словарем.
There are different ways British and American teenagers spend their
holidays. Which of these activities have you never heard about?
visiting historical places writing a story or a poem
joining a video club making fruit cubes
babysitting taking dancing lessons
delivering newspapers joining a computer club
putting together jigsaw puzzles drawing a poster
reading classics taking part in an outing
going to the disco helping people in need
going to art museums doing voluntary work
skateboarding hanging out at the mall
going fishing collecting garbage
rolling down a hill walking dogs
playing with a pet hiking
painting houses doing the shopping
joining a children’s theatre trading baseball cards
barbecuing hitchhiking
Предполагаемые ответы: joining a video club,
visiting historical places, babysitting, delivering newspapers, etc.
7. Устная речь.
Упражнение направлено на развитие
воображения, догадки.
How do British and American teenagers do the following activities:
trade baseball cards, make fruit cubes, put together a jigsaw puzzle, hitchhike, roll down
a hill?
Учащиеся делают догадки, высказывают
самые разнообразные предположения о том, что
делают британские и американские школьники.
8. Чтение.
После догадок и предположений
учащиеся читают короткие тексты о том, что в
действительности представляют собой эти
занятия.
9. Устная речь.
Сравнивая свои предположения с
описанием в тексте, дети высказываются,
используя следующие фразы:
I was right about...
I did guess correctly about...
I couldn’t imagine that...
I thought that... but it turned out that...
It is surprising that ...
I have never heard about... but I guessed it right.
Which of these activities do you find interesting, silly or unusual? Why?
Образец высказывания: I find (rolling down a hill,
putting together a jigsaw puzzle, trading baseball cards, making fruit cubes, hitchhiking,
… interesting, silly, unusual) because...
10. Работа в группе.
Your classmates and you do a lot of activities, too. Walk around the
class to find classmates who:
have ever/
never done
are going to do
used to do
will do
usually do
|
these activities |
writing a story or a poem
skateboarding
reading in English
baby sitting
taking part in an outing
walking pets
doing a part-time job
helping people in need
selling newspapers
doing the shopping
doing judo
barbecuing |
11. Сообщение по теме.
Make a report about your classmates’ activities use the following:
some of my classmates... others...
many of them... nobody...
some never... almost all of us...
we all...
12. Заключение.
Our time is up. We’ve got to stop. I am happy to say we’ve done a
good bit of work during this lesson.
(Комментарии учителя могут быть следующие: You worked
well during the lesson. I’ll give you a five.
Или: You didn’t know the material; You couldn’t represent it with good
pronunciation; Your mark is bad.)
Домашнее задание:
Описать одно понравившееся занятие,
которым занимаются подростки Великобритании и
Америки.
By Zuhra Dautbekova,
Nezhnevartovsk
|